Visual Basic ikke er viden kjent som en utviklingsplattform for spill. Men , gjør det enkle kjernen språk, BASIC , den egnet for mange typer spill , inkludert tradisjonelle gjetter spill . Hva du lærer av koding slikt spill vil hjelpe deg å programmere mer kompliserte spill. Multiplikasjon spill
kjenne naturen og flyten av rå spillet er viktig før koding noe. Hvis du mangler disse , mener en enkel matematikk spill. Programmet stiller et spørsmål som " Hva er 15 ganger fire? " Spilleren sender hennes svar , som programmet sjekker for matematisk korrekthet .
Bilder Input /Output Form
Design form for brukerundersøkelser, bruker spillet spesifikasjonen bare gitt . Skjemaet må sende ut tekstmeldinger til disse typer: regnestykket spørsmål, for eksempel " Hva er tre ganger fem ? " Responsen viser spillerens svar som " Riktig " eller " Feil , " helst , en løpende oversikt over spillerens score, dvs. " Seire : 3; Tap : 1; PCT Seiere: . . 75,00 prosent "
egen etikett styringer kan benyttes for disse meldinger. Programmet trenger input kontroller , også. Bruk en tekstboks der spilleren går hennes svar og en knapp for å sende inn svaret.
Kode for å starte spillet
Koden for å starte spillet kan kalles fra skjemaets last subrutine , som kjøres når importen skjema er brakt inn i minnet ved oppstart av programmet .
Sample Code
kode for å velge to tall tilfeldig er nødvendig. Fra Form1_Load subrutine , kan du ringe en funksjon som plukker disse tallene og multipliserer dem for å få det riktige svaret å sammenligne mot spillerens svar. Koden kan se slik ut : en
Private Sub Form1_Load ( ... * ) Tilfeldig ( )
ShowMathQuestion ( ) End Sub
Public Sub ShowMathQuestion ( )
Dim søken Som StringDim x , y As Integer
x = Int ( Rnd ( ) * 20 ) + 1y = Int ( Rnd ( ) * 20 ) + 1
søken = x & " ganger " & ycorrectAnswer = x * y
Label1.Text = søken ' vise spørsmålet
End Sub
----------- ------------------------------------------------- * de fungerer argumenter er utelatt for klarhet. Visual Basic fyller disse i , du trenger ikke å skrive dem
Du trenger kode for å sjekke spillerens svar når hun trer den i TextBox1 tekstboksen og trykker på Button1 knappen
. . Private Sub button1_click ( ... ) "sjekke brukerens svar
CheckUsersAnswer ( )
End Sub
Public Sub CheckUsersAnswer ( ) Dim et As IntegerDim s Som StringDim pctWin As enkelt
a = Int ( TextBox1.Text ) Hvis ( a < > correctAnswer ) ThenLabel2.Text = " feil " nIncorrect + = 1bLastAnswerWasCorrect = False
ElseLabel2.Text = "riktig " bLastAnswerWasCorrect = TruenCorrect + = 1
End If
' rapport scorepctWin = ( nriktige /( nriktige + nIncorrect ) ) * 100s = " Seire :" & nriktige & " . Tap :" & nIncorrect & " Pct Vinn : . . " & FormatNumber ( pctWin , 2 ) & " % "
Label3.Text = s
ShowMathQuestion ( )
End Sub
Looping the Game
Legg merke til at CheckUsersAnswer Subrutinen starter spillet med en oppfordring til ShowMathQuestion . Dette effektivt starter spillet , hvor spilleren kan ende som helst ved å lukke Form1 .