Adobe Illustrator CS3 , i skrivende stund , er industristandarden blant grafisk design software . Styrken i dette programmet ligger i vektor utgangsmuligheter som gir mulighet for bilder for å skalere til uendelig store størrelser uten kvalitet reduksjon. Imidlertid kan disse evnene gjøre for en vanskeligere tid i å lage pregede effekter på stedene. Sette opp en Base Object
Den første delen av prosessen i å skape en preget effekt er å generere en base objekt. For demonstrasjon og læring formål, er det best å begynne med å lage en ellipse eller sirkel . På siden verktøylinjen , klikk og hold rektangel verktøy for å avsløre en drop- down menyen , og velg ellipse verktøyet. ( The hurtigtast for verktøyet er "L" . )
På blankt ark , klikk og dra for å skape en ellipse på papiret . Du kan holde "Shift " mens de gjør det for å lage en sirkel . Når objektet er opprettet, velger en fyllfarge for objektet og velg " Ingen" på strøkfargen .
Sette opp en Gradient Mesh
Når du har opprettet ellipsen og valgt sin farge , er det på tide å begynne å lage den pregede effekt. Det første trinnet i å gjøre det er å lage en gradient mesh for ellipsen . Gjøre det ved å velge objektet med Selection Tool ( V) . Deretter åpner du " Object "-menyen fra toppen bar og velg "Opprett Gradient Mesh ... " . En ny dialogboks skal dukke opp , med tittelen "Opprett Gradient Mesh" .
For å få en forståelse av gradient mesh verktøyet, er det best å starte med fire rader og fire kolonner. Under " Utseende " , velg " Flat" , og la " Highlight" på 100 prosent .
Farging Gradient Mesh
Når Gradient Mesh er satt opp , begynner den mest krevende delen av prosessen . Tanken bak å lage en preging effekt stoler helt på hvordan du skyggelegge objektet .
For å skape en overbevisende preget effekt , må du mørkne halvparten av kanten av objektet, og lette den andre halvdelen. For å gjøre dette , bruker Direct Selection Tool (A ) for å velge ankeret langs kanten av objektet. Velg flere ankerpunkt på en gang ved å holde " Shift "-tasten.
Når ankeret punkter langs halvparten av ellipsen kanten er valgt , endre fyllfarge til en mørkere verdi enn fyllfarge av ellipsen . Gjenta dette trinnet for det motsatte kanten av ellipsen , og endre fyllfarge til en lysere verdi, så den ellipse fyllfarge.
Endre Gradient Mesh
siste trinnet er å stramme opp gradientene ved å flytte ankeret punkter som er innenfor kantene av ellipsen . Bruke Direct Selection Tool ( A) , velg ankerpunkt inne i ellipsen og dytte dem mot kantene ved hjelp av piltastene . Dette vil gjøre fargen overgang i en kortere lengde og gi gjenstanden en preget utseende. Sørg for å klikke og dra håndtakene på festepunkter til glatte overgangen mellom hvert festepunkt .
Grasping kontrollene for å endre en gradient mesh kan være vanskelig i begynnelsen , men gjennom nok praksis blir det en mye mer intuitiv og enkel øvelse . Det er nyttig å jobbe med en referanse bildet for å oppnå så nøyaktig og smidig av en preging effekt som mulig.