1.
Opprett et nytt prosjekt . Åpne Gamemaker Studio 2 og klikk på "Nytt prosjekt". Velg "Spill"-malen og klikk på "Opprett".
2. Importer bildene dine . I "Eiendeler"-fanen klikker du på "Importer" og velger bildene du vil bruke til animasjonen. Bildene skal være i PNG- eller JPEG-format.
3. Lag en animasjon . I kategorien "Animasjoner", klikk på "Ny animasjon" og gi den et navn. Klikk deretter på "Legg til ramme"-knappen og velg det første bildet for animasjonen. Gjenta dette trinnet for hvert bilde av animasjonen.
4. Angi animasjonshastigheten . I fanen "Egenskaper" kan du stille inn animasjonshastigheten. Hastigheten måles i bilder per sekund (FPS). En høyere FPS-verdi vil gjøre at animasjonen spilles raskere.
5. Bruk animasjonen på et objekt . I fanen "Objekter" velger du objektet du vil bruke animasjonen på. Klikk deretter på rullegardinmenyen "Animasjon" i fanen "Egenskaper" og velg animasjonen du vil bruke.
6. Forhåndsvis animasjonen . Klikk på "Spill"-knappen for å forhåndsvise animasjonen. Du kan også bruke knappene "Step Forward" og "Step Back" for å gå gjennom rammene i animasjonen én om gangen.
7. Lagre prosjektet ditt . Klikk på "Lagre"-knappen for å lagre prosjektet. Du kan deretter åpne prosjektet senere og fortsette å jobbe med det.
Her er noen tilleggstips for å lage animasjoner i Gamemaker:
- Bruk en konsekvent bildefrekvens for alle animasjonene dine. Dette vil bidra til å sikre at animasjonene dine ser jevne og polerte ut.
- Bruk en rekke positurer for animasjonene dine. Dette vil bidra til å gjøre dem mer interessante og dynamiske.
- Vær oppmerksom på timingen for animasjonene dine. Hastigheten og timingen til animasjonene dine kan ha stor innvirkning på det generelle utseendet og følelsen av spillet ditt.