Det er ikke en enkelt "standard" bildefrekvens for datamaskinanimasjoner. Det avhenger av typen animasjon, ønsket effekt og målplattformen. Her er et sammenbrudd:
Vanlige bildefrekvenser:
* 24fps (rammer per sekund): Dette er standarden for film og tradisjonell animasjon. Det gir et jevnt, filmatisk utseende.
* 25fps: PAL -standarden for TV -kringkasting.
* 30fps: NTSC -standarden for TV -kringkasting i noen regioner. Dette gir litt jevnere bevegelse enn 24 fps.
* 60fps: Ofte brukt i videospill og high-end datamaskinanimasjoner for jevnere bevegelse og redusert bevegelses uskarphet. Det kan også brukes til sakte-sekvenser.
* 120 fps eller høyere: Brukes til animasjoner av høy kvalitet eller for å skape ekstreme sakteffektiveffekter.
Faktorer som påvirker rammehastighetsvalg:
* Animasjonstype: Fartsfylte actionscener kan ha fordel av høyere bildefrekvens, mens sakte-sekvenser kan være bedre til lavere bildefrekvens.
* Målplattform: Filmer er vanligvis 24 fps, mens videospill kan sikte på 60 fps eller enda høyere.
* ønsket effekt: Det ønskede nivået av glatthet og bevegelses uskarphet kan påvirke valg av bildefrekvens.
* Tekniske begrensninger: Behandlingskraft og gjengivelsestid kan også spille en rolle i å bestemme den gjennomførbare bildefrekvensen.
Avslutningsvis:
Det er ingen standard bildefrekvens for datamaskinanimasjoner. Valget avhenger av det spesifikke prosjektet og dets krav.