Selv om det er tidligere eksempler på animasjon ved bruk av datateknologi, anses den første anerkjente bruken av datamaskinanimasjon i en film å være
1973 .
Dette var i "Westworld," En film regissert av Michael Crichton, der en kort scene med en digitalt animert hånd ble brukt.
Her er noen viktige øyeblikk i historien til datamaskinanimasjon:
* 1960 -tallet: Tidlige eksperimenter med datagrafikk og animasjon ble utført i forskningslaboratorier, med eksempler som "Sylvania Electronic Defense Laboratories" -animasjonen (1964).
* 1970 -tallet: "Westworld" (1973) viste frem den første kommersielt brukte datamaskinanimasjonen. "FutureWorld" (1976) inneholdt også datamaskingenererte bilder.
* 1980 -tallet: Utviklingen av 3D -programvare og filmen "Tron" (1982) avanserte feltet for datamaskinanimasjon.
* 1990 -tallet: Fremveksten av Pixar og andre studioer førte til den utbredte adopsjonen av datamaskinanimasjon i spillefilmer.
Det er verdt å merke seg at utviklingen av datamaskinanimasjon var en gradvis prosess, med mange individer og organisasjoner som bidro til dens utvikling.