Maya er en 3 -D modellering og animasjon program som lar 3 - D kunstnere til å lage komplekse scener og fullt animerte figurer . Maya hjelpemidler artister i denne sammenheng ved å aktivere myk kropp mesh skaperverket . Disse maskene tillate hvert toppunkt punkt av modellen til å bevege seg uavhengig av hverandre som om det var en egen partikkel , slik at etableringen av bølge- effekter, klut drapering og andre komplekse animasjonseffekter . Myke kroppen maskene kan også gjenskape effekter som tyngdekraften , noe som åpner for realistiske slipp effekter i animasjoner uten timevis med arbeid de ville ta for å lage for hånd . Instruksjoner
en
Start Maya programvare og åpne den lagrede scene som inneholder modellen du ønsker å konvertere til en myk kropp mesh. Hvis du ikke har en modell laget , bruker du standard blank scenen til å lage en ny modell ved hjelp av polygoner , inndelt overflater eller NURBS , ikke- uniform rasjonelle B -spline , modellering verktøy .
2
Bruk "Flytt "-verktøyet for å plassere modellen på det punktet du vil at den skal falle fra . Hvis det begynner fallet fra på toppen av et annet objekt i scenen , plasser mesh på toppen av det objekt uten krysser eller overlapper , siden overlappende maskene kan forårsake animasjon problemer.
3
Lag et fly eller en annen gjenstand på bunnen av scenen hvis du ikke har modellert et gulv for det myke organ mesh for å slippe til . Selv om dette ikke trenger å være en faktisk "gulv" for scenen, må det være store nok til å inneholde den myke kroppen mesh og hindre den fra å fortsette å falle på ubestemt tid .
4
Bruk " Select " ; pekeren verktøyet og klikk på "gulvet" av scenen for å velge det. Velg " Lag Aktiv Rigid Body " fra Soft /stive legemer menyen og bruke standardinnstillingene . Dette omdanner den "gulv" av den sekvens i et stivt legeme mesh stand til å stoppe bevegelsen av droppet mesh. Hvis din myk kropp mesh starter scene oppå et annet objekt , konvertere dette objektet til en aktiv stiv kropp mesh også.
5
Velg objektet du ønsker å slippe og konvertere den til en myk kropp mesh ved å velge "Opprett Soft Body " fra Soft /stive legemer menyen og bruke standardinnstillingene. Nettet vil bli konvertert til en myk kropp mesh , med hver toppunktet punkt i stand til selvstendig bevegelse .
6
Åpne Felt -menyen og velg " Gravity "-alternativet. Dette skaper et tyngdekraften objekt i scenen. Bruk standardinnstillingene under objektoppretting slik at du kan justere innstillingene etterpå for å generere den eksakte effekten du ønsker .
7
Klikk på "Play "-knappen i nedre høyre hjørne av Maya vindu å vise scenen med sine nåværende innstillinger . Stopp scene og klikk på tyngdekraften objektet for å velge det, justere innstillingene i " Options "-panelet på høyre side av skjermen basert på hvor godt din myk kropp objekt reagerte på det
8 < . p> Fortsett å spille scenen og justere scenen gravitasjon til dine myke kroppen objekt dråper og virkninger på akkurat den måten du ønsker for animasjonen.