Autodesks Maya er en 3D- modellering og animasjon program som gir animatører og modellbyggere en rekke passelig verktøy for å effektivisere eller automatisere arbeidet sitt. Et av disse verktøyene er Expressions Editor som lar deg lage automatisering skript fra programmet grensesnittet . Skript , kjent som uttrykk , brukes vanligvis til å automatisere animasjon tiltak for å gjøre prosessen med å animere en rigget modell gå jevnere . Maya Scripting
Maya tillater skripting på to språk : Python og Maya -spesifikke Maya Embedded Language ( MEL ) . Python er vanligvis brukes til å legge til nye funksjoner og designelementer til Maya programvaren selv , utvide mulighetene i programmet som helhet . MEL , derimot , er generelt brukt mer som en " snarvei " språk , lage skript som utfører visse handlinger innenfor programvarens hatt kontakt evner. Noen Maya funksjoner er kun tilgjengelig via scripting, som de er en del av manuset motoren selv og ikke har separate oppføringer i programmets menyer eller brukergrensesnitt .
Expressions
< p > uttrykk i Maya er en spesiell type skript som automatiserer bestemte oppgaver i programmet , vanligvis manus i MEL . Mange av oppgavene som uttrykk er skapt for er handlinger som måtte bli utført flere ganger , for eksempel animere den flagrende av fuglens vinge . Ved å bruke et uttrykk i stedet for å utføre oppgaven for hånd , sikrer du at det er utført på nøyaktig samme måte hver gang . I noen situasjoner kan du selv utføre en oppgave med en større grad av nøyaktighet når du bruker uttrykk enn du ville oppnå ved hånden.
Expression Editor
Expressions er vanligvis laget i Maya Expression Editor , en forlengelse av scripting motor som er tilgjengelig via brukergrensesnittet. The Expression Editor lar deg opprette uttrykk uten å måtte script dem i en ekstern editor. Redaktøren kan du også kjøre nye uttrykk uten å måtte starte Maya eller installere skriptet til en bestemt mappe . Syntaksen er svært viktig i uttrykk , som scripting motoren bruker en streng tolkning av skriptspråk , og returnerer feil og avbryter skriptet hvis det oppstår en feil bruk av syntaks.
Runtime Processing
Expression skript er ikke lagt i forkant i Maya , men er i stedet utføres i sanntid når skriptet kjøres. Skripttolkningen behandler uttrykket script én linje av gangen , gjør inngrep støtt på en linje før du går videre til neste linje . Hvis den kommer over feil syntaks eller andre feil i et skript , er da noen handlinger på tidligere linjer fortsatt tatt , men behandlingen av skriptet stopper når feilen er oppstått . Avhengig av feilen kan scene data gå tapt som følge av manuset avslutte mens en handling var i gang.