En stor del av å lage realistiske modeller i 3D Studio Max innebærer dekker modeller i lag av materiale for å simulere hud , pels eller klut. Med tidlige versjoner av 3D Studio Max , ble dette gjort enten gjennom den omhyggelige modellering av hver fold og samling av dekklaget eller ved hjelp av en plugg . Med nye versjoner av programvaren , er det flere valg av verktøy å bruke for modellering og animasjon av klær og andre dekker materialer. Behovet for Fabric i 3D modellering
Modeling et objekt , for eksempel en stol eller sofa gir deg en fysisk demonstrasjon av objektet for bruk i en 3D- scene . Som bare en modell skjønt, vises på objektet som skal urealistisk , stiv og frastøtende uten noen form for dekke brukt. Når det dekker er et stoff dekker, kan du simulere utseendet på mykhet . Med stoff brukt , vises modellerte objektet mer realistisk , noe som forsterker følelsen av nedsenking seere av scenen erfaringer .
Bruke Cloth modifier lage Fabric i 3D Studio Max
< p > med noen få endringer i et element parametere, kan du raskt lage et stykke stoff med kluten modifier i 3D Studio max . The Cloth modifier gir modellerte objektet de samme funksjonene som en faktisk stykke stoff , slik at du kan kaste , drapere , trekk eller bare legge modellert objekt over et annet objekt i en 3D- scene . Ved å aktivere de to objekter, objekt duken og kollisjonen objekt duken reagerer på , vil den modifiserte stoff deretter drapere over objektet som den ligger på . Hensikten med modifier virker som om det er en faktisk stykke stoff , ved hjelp av fysikk modellering i 3D Studio Max for å kontrollere drapering effekt for å produsere naturlige folder og rynker . Endre parametrene av kluten objektet lar deg simulere visse typer stoff , sette større stivhet for det materialet som simulere en tykkere stykke tøy for eksempel.
Texturing et objekt med stoffer
Bruk klut ikke nødvendigvis krever etableringen av en egen modellert gjenstand for vedlegg til objektet du ønsker å dekke med stoff. Ved å bruke stoffet filformat , kan du tekstur en gjenstand som en klut , stol eller pute direkte med et stoff tekstur . Stoffet formatet kan du importere et stoff tekstur som er opprettet i et bitmap -format. Stoffene er tilgjengelige for søknaden inneholde overflate parametere som kan endres i programmet dynamisk for å endre utseendet på tekstur. Når du bruker teksturen til modellen , endre stoffet parametere kan lage et stoff stofftekstur se eldre ut , for eksempel dersom stoffet er en skotskrutet stoff, kan kvadratene av mønsteret gjøres større eller mindre etter hvert som du ønsker
Simple Texturing av en 3D- modell
Bruke en enkel struktur uten dynamiske egenskaper er fortsatt et alternativ i nyere versjoner av 3D Studio max . Med en ikke- dynamisk tekstur , stoffet er malt på overflaten av en gjenstand , som danner et skall på det objekt som har utseendet av stoffet. Dette tekstur er rett og slett en malt bitmap uten dybde. Kvaliteten på tekstur ligger i kvaliteten av punktgrafikk, med realistisk vises stoff bare mulig gjennom realistiske bitmap design. Den strukturert overflate kan bli styrket gjennom forsiktig bruk av belysning, men kan ikke nærme seg realisme av et stoff filformat eller en klut modifisert objekt brukes på modellerte objektet som et stoff som dekker .