Autodesks Maya modellering og animasjon programvare gir brukerne en rekke kraftige verktøy for 3D-scene opprettelse og karakter animasjon. For å forbedre brukeropplevelsen ytterligere , gjør Maya brukere å opprette automatiske skript for å utføre en rekke program funksjoner. Dessverre , feil syntaks og andre problemer i enkelte regisserte uttrykk tidvis føre til feil og resultere i krasj når skriptet kjøres . Maya Scripting
Maya tillater etablering av skript i to forskjellige skriptspråk , Maya Embedded Language ( MEL ) og Python . MEL er vanlig å lage " snarvei " skript som automatisk utfører handlinger som en 3D- artist kan gjøre manuelt ved hjelp av programmets grafiske brukergrensesnitt , selv om språket ikke tilbyr noen avanserte funksjoner som ikke er tilgjengelig fra GUI. Python kan også brukes til å lage snarveier , selv om det er mer vanlig å legge til nye funksjoner til Maya for eksempel muligheten til å eksportere modeller i formater som ikke er innfødt til programmet.
Expression Scripts
med
Expression skriptene er laget for å utføre bestemte handlinger innenfor Maya og brukes vanligvis til å automatisere vanlige eller repeterende oppgaver. Uttrykk er vanligvis skrevet eller lastet innenfra Maya ved hjelp av en funksjon kjent som " Expression Editor ", selv om de kan gjøre bruk av funksjoner som er lagt fra eksterne scripts også. Syntaksen er svært viktig i uttrykket skript , som enhver feil syntaks vil resultere i skriptet ikke fungerer når du prøver å kjøre den.
Runtime feil
runtime feil oppstår når det oppstår en feil i et uttrykk script eller til eksterne skript som uttrykket kaller mens den kjører . En kjøretidsfeil resulterer i umiddelbar oppsigelse av manuset , og avhengig av handling at manuset var utfører , kan resultere i at handlingen blir avbrutt eller modell data går tapt. Runtime feil vanligvis ikke resultere i Maya selv bryter sammen, men programmet krasjer kan oppstå hvis feilen fører til overdreven minnebruk som begrenser mengden systemminne tilgjengelig for andre program funksjoner.
Debugging
Feilsøking en runtime error som resulterer i et uttrykk krasje er ikke nødvendigvis vanskelig , men det kan være tidkrevende , avhengig av lengden av uttrykket manus og antall eksterne skript som er kalt av uttrykket . Runtime error melding navngir vanligvis manuset linje eller funksjon som forårsaket feilen , selv om andre feil kan forbli i skriptet koden selv etter den navngitte linjen har blitt korrigert. Skript er case- og syntaks -sensitive , så både uttrykket manus og eventuelle tilknyttede scripts må kontrolleres for riktig kapitalisering , syntaks og staving å sikre at de fungerer korrekt . Enkelte linjer eller seksjoner kan kommenteres ut hvis det er nødvendig å isolere problemer , men det er viktig å sørge for at eventuelle kommentar merker er fjernet Når skriptet problemer har blitt løst.