Blender er et fritt tilgjengelig 3 -D animasjon program som bruker en åpen kildekode- arkitektur for å tillate ekspansjon gjennom sitt store fellesskap av brukere og utviklere . Dette gir et kraftig utviklingsverktøy som ofte bruker enkle tilnærminger til modellering og animasjon . Animere et tau i Blender er et godt eksempel . Animasjonen prosessen bruker et sett av anvendte bein innenfor tauet sammen med keycell innstillinger for å skape jevn bevegelse i løpet av minutter . Den samme prosessen som brukes for tau animasjon kan utvides ved å modellere et objekt i Blender . Du trenger
Blender tau modell
Vis flere instruksjoner
en
bruke " File "-menyen i toppen av programmet og " Load " for å laste tauet modellen eller scene som inneholder tau modell.
2
Klikk på "View "-menyen i scenen alternativet boksen til høyre for programmet og velg "Front" visning. Trykk på " 5 " for å endre visningen til "Front Ortho " for å bytte til en viewport som lar deg se full tau .
3
Høyreklikk på synsfeltet og velg deretter " armatur " alternativet . Velg "Single Bone " for å legge et bein for begynnelsen din rigging skjelettet .
4
Trykk på " Tab "-tasten for å gå inn i redigeringsmodus . Klikk midten av bein og roter det til du slår benet opp ned helt. Ta tak i bein og flytte det mot toppen av skjermen .
5
Klikk på den lille sirkelen på spissen nederst på benet og trekk den nedover til sentrum av synsfeltet til ekstrudere bein . Dette vil skape en lengde på bein lenge nok til å animere.
6
Høyreklikk på midten av ekstrudert delen av beinet, og velg deretter " Subdivide . " Clock på vinduet til venstre under den " Subdivide Multi" seksjonen og velg antall underinndelte seksjoner for din bein kjeden ved å endre "Antall Cuts " alternativet. Jo flere seksjoner jevnere tau bevegelse, men også jo mer du må manuelt flytte tauet på grunn av behovet for å flytte hver seksjon . Trykk på "Tab" -knappen for å forlate redigeringsmodus .
7
Høyreklikk på synsfeltet og velg " Pose Mode " for å begynne å bevege tau .
8
Trykk på den lille , røde knappen på bunnen av vinduet for å slå på automatisk nøkkel rammen for animasjon . Dette skaper en sentral ramme hver 10 rammer. Med viktige rammer trenger du bare å angi posisjonen for din animerte tau i hver tast ramme og programmet vil håndtere de ørsmå bevegelser mellom sentrale rammer ved å dividere bevegelse mellom steder likt mellom elementet beliggenhet i et viktig ramme og elementplasseringen i neste viktige ramme , sprer ut bevegelsen like bilde for bilde.
9
Klikk på toppen av kjeden av bein og deretter flytte den til en startposisjon i ramme en . Klikk på hvert av leddene i tauet hvor beina koble til og flytte dem som ønsket også.
10
Dra glideren på Rammevelgeren på bunnen av skjermen til en annen viktig ramme plassering . Flytt tau seksjoner til ønsket sted du ønsker tauet til å være i denne rammen. Fortsett denne prosessen , som arbeider i viktige rammer for å flytte tau der du vil at det skal gå .
11
Skyv hendelen tilbake til den første rammen . Klikk på tau modell og overlay bein med modellen.
12
Høyreklikk på visningen vinduet og velg " Pose "-modus .
13
Velg tauet , og velg deretter bein enden som tilsvarer objektet punkt. Trykk "Ctrl " og " P " samtidig og velge "Make Parent To" valg , etterfulgt av " Bone ".
14
Test animasjonen ved å trykke på play-knappen på undersiden av søknaden . Knoklene skal flytte sammen med tau på de tilkoblede seksjoner, animere tauet i prosessen.