Mastering det grunnleggende er viktig å bruke Maya 3D korrekt, men gir bare et glimt av sitt sanne potensial. Håndtere avanserte teknikker , som for eksempel 3D-bilder med gnist effekter , beveger deg videre opp hva som kan være en bratt læringskurve og nærmere en full realisering av alt dette animasjon programvare har å tilby. Før du tar på et prosjekt som omfatter gnist effekter , men sørg for at du fullt ut forstår konseptet " nParticles ", som de er en sentral komponent i den samlede effekten . Prosessen
Akkurat som i "real life ", Maya 3D gnist effekter er resultatet av en dynamisk partikkelkollisjon . Prosessen , som Maya 3D kaller "event ", starter med en kilde partikkel system som fungerer som en overflate emitter for gnister opprettet. Sammenstøtet parti av hendelsen inntreffer som en separat , to- trinns prosess som skaper Strukturen til hver gnist objekt og legger tilfeldige oppførsel attributter. Begynn med en base gjenstand som en sol eller smeltet slagg objekt, og deretter lage og animere gnist effekter ved hjelp av Maya 3D Particle Kollisjon begivenhet Editor i Outliner funksjonen og data Editor.
Type og levetid
med
Spark effekter , en type myk kropp dynamisk , ha både type og levetid attributter. Av de åtte tilgjengelige typer , den mest hensiktsmessige for å skape gnister Points , som viser individuelt , og streker , som viser med en langstrakt hale . Mens type du velger har en effekt på sin levetid , den generelle " immediateness " av en gnist, både i utseende og forsvinning , krever innstilling levetid attributter som fokuserer på "random , kort og rask. " Gi hver partikkel en levetid modus "random " og en levetid på ca 0,1 sekunder , eller akkurat nok tid til å dukke opp fra bunnen objekt, avgir en tilfeldig utbrudd av gnister og deretter raskt forsvinne.
Behavior
Interne atferdsmessige begrensninger og eksterne attributt innstillinger avgjøre hvor realistisk gnist effektene vil være . To viktige begrensninger, som begge er " eksklusiv kolliderer Pairs " begrensninger, at eventuelle gnister som flyr i en utadrettet retning ved å hindre dem fra å kollidere med andre partikler eller med hverandre . Eksempler på gnist egenskaper inkluderer tyngdekraften , som bestemmer den bue av hver gnist mens i bevegelse ; Emitter attributter , som bestemmer tettheten ved å øke eller redusere hastigheten eller flere gnister pr sekund, og radien av hver gnist, og " streker ", en egenskap som styrer lengden på halen.
farge og tetthet
Sparks bør variere i farge samt i deres nivå av incandescence eller lysstyrke i henhold til hastigheten som de reiser og hvor de er i forhold til deres levetid . Bruk data Editor til å angi en farge og incandescence skala som kobler farge innspill til hastighet, og skaper en rekke incandescence nivåer som tilsvarer alder. Opacity , en transparent setting, gjelder bare å øke hastigheten . Attributt Editor innstillinger for gjennomsiktighet lage en skala som oftest starter nesten ugjennomsiktig , men øker i tetthet som hver gnist begynner å miste fart.