Autodesks Maya modellering og animasjon programvare lar brukerne opprette , tekstur og animere tredimensjonale figurer , objekter og scener. Programvaren støtter en rekke forskjellige modellering typer inkludert polygon modellering , underavdeling flater og ikke- uniform rasjonelle B-spline ( NURBS ) modellering . I noen situasjoner kan det være en fordel for en modeler å lage en modell i ett format og deretter konvertere den til en annen for å utføre mer arbeid på den. Maya inkluderer konvertering verktøy som tillater brukere å arbeide i et format som sub -d og deretter konvertere til NURBS uten behov for tredjeparts programvare eller plugins. Instruksjoner
en
Launch Maya og åpne scene eller modell som inneholder objekt laget med underinndelte overflater. Bruke " Select"- pekeren verktøyet, klikker du sub - d modell for å velge det.
2
Plasser musepekeren over "Konverter "-alternativet i Endre -menyen . En undermeny vises , og klikk på " Subdiv til NURBS " for å åpne deles overflaten til NURBS konvertering vindu
3
Angi konvertering alternativer som du ønsker til den konverterte modell . . Den " opprinnelige objektet " alternativer kan du enten slette og erstatte den opprinnelige sub -d objekt eller å bare skjule den mens du oppretter en ny NURBS objekt. "Output Type" alternativet kan du stille inn konvertering verktøy for å skape en Bezier objekt i stedet for en NURBS objekt hvis du ønsker det .
4
Klikk på " Konverter" og vent mens konverteringen verktøyet genererer en NURBS objekt basert på den opprinnelige sub - d objekt. Etter konverteringen er ferdig, vil den opprinnelige sub -d objekt slettes eller skjules i henhold til innstillingene du har valgt .