Vann er et vanlig element som brukes i 3 - D rendering . Det skiller seg ut lett mot en bakgrunn eller objekt, aksenter områdene i et bilde kan du ønsker å trekke oppmerksomhet til , og endrer ellers flatt utseende 3 - D fly ved å legge til dybde av tekstur . Opprette vann i 3ds Max skjer også å være en grunnleggende tutorial for ethvert objekt skapelse, ved hjelp av full 3ds Studio Max arbeidsflyt , fra modellering til rendering det endelige bildet , slik at den kan brukes som den er eller brukes på en 2 -D bilde ved hjelp et grafikk program . Modellering Din Drop
En enkelt dråpe vann er ikke noe mer enn en kule , og som sådan kan enkelt modellert med de grunnleggende formene som kommer med 3ds Max . For realisme , ønsker du flere dråper spredt om et bilde for å simulere effekter som sprut, regn og kondens . For regn eller løst flytende vann , lage et enkelt sfære og la den uredigerte . For regn mot et objekt , konvertere sfæren til en redigerbar poly og fjerne litt mindre enn den nedre halvdelen av fallet , slik at du kan sette den på en overflate . Squash regnet sfære ned litt langs z -aksen i tillegg til å vise effekten av tyngdekraften på drop mot en overflate.
Regnvåt Overflater
Få gjengitt avbildet inneholder vanndråper av drops alene. Å vise frem regnet, bruke den til en overflate . Alle overflater vil gjøre, for eksempel en vindusrute eller en boks med brus . Importere objektet inn bildet ditt arbeidsområde og sette den der du ønsker. Fordi vann dråpe er en redigerbar polygon, kan du spre det tilfeldig løpet av den valgte objektet , selv valg av de enkelte ansikter av objektet for å spre regnet på . Legg til en poly -select modifier til ansiktene av objektet du vil vannet å treffe .
Spredning Drops
p Med ansiktene til objektet klar for regndråpene , kan du bruke 3ds max scatter - compound - objekt -funksjonen mens regndråpe er valgt for å dekke objektet . Endre regndråpe som en spredt sammensatt objekt , og gjelder for dekning objektet . Derfra kan du velge alternativer som for eksempel antall regndråper og fordelingen metoden som brukes til å spre dem på plass . 3ds Max gjør fordelingen for deg. Du kan variere størrelsen på vannet synker , slik at de ikke er alle av en enhetlig størrelse . For å simulere naturlig slippe vann , lage en plan over bildet, og bruke de uredigerte dråper til en enkelt side av flyet .
Tekstur og Render av vannet
Etter du utfører vann distribusjon, gjør kulene faktisk ser ut som vann . Material Editor i 3ds Max kan gjøre dette raskt og problemfritt. Bruk et glass tekstur for vannet, og du vil ikke engang trenger å endre materiale for refleksjon eller gjennomsiktighet. Sette opp noen lys i scene for å fremheve og reflektere av objektene i scenen så vel som vann , og deretter kan du gjengi det endelige bildet til bruk.