For å oppnå den økende effekt sett i noen Flash-animasjon klipp , for eksempel animerte vokser blomster eller voksende skudd , bruker TransitionManager klasse i ActionScript 3 . Med bare noen få linjer med kode , AS3 expedites jobbe langt raskere enn andre prosesser , som for eksempel stop -motion animasjon. To AS3 overgang typer som er spesielt nyttig for en økende effekt er zoom og Fly overganger . Forberedelse
Før du bruker ActionScript å lage et bilde vokse , må du først konvertere bildet til et filmklipp symbol . Trykk "F8" på tastaturet . Så gi symbolet en forekomst navn i Properties panelet. Du kan gi den det navnet , men bruker eksempelet i denne artikkelen " _grow " som symbol navn. Før du går inn noen kode i Actions -Frame panel , velg først den aktuelle tidslinjen ved å klikke på det i tidslinjen panel . Deretter limer følgende to linjer med kode for å ringe på ActionScript TransitionManager og lettelser klasser : . .
Import fl.transitions * ; import fl.transitions.easing * ;
Vekst Bruke zoom
Zoom overgang typen er nyttig for å lage objekter ser ut til å vokse utover. Et bilde av en liten blomst , for eksempel , ved hjelp av zoom- effekt synes å vokse til en større blomst . Dette eksemplet bruker " myGrowth " variable som skal brukes med Zoom overgangen type. Varigheten attributtet angir hvor mange sekunder for animasjon skal være ferdig. Kopier og lim inn følgende kode i linje 3 og 4 i Actions -panelet . Deretter kan du forhåndsvise animasjonen ved hjelp av "Publiser Preview " i Fil-menyen
Var myGrowth : TransitionManager = new TransitionManager ( _grow ) ; myGrowth.startTransition . ( { Typen : Zoom , varighet: 3 } ) ;
Vertical Vekst Bruke Fly
The Fly overgang typen kan brukes til å lage et bilde ser ut til å vokse i en retning , for eksempel en shoot vokser fra gresset eller en vinranke vokser nedover eller fra venstre eller høyre . Denne overgangen typen bruker " startpunkt " parameter for å bestemme hvor objektet starter. Eksempelet nedenfor bruker " 8 " for å starte fra bunnen av scenen. Du kan endre dette til "7" for nedre venstre hjørne eller "9" for nedre høyre . Du kan bruke " 1" for øvre venstre hjørne , "2" for midten eller "3" for øvre høyre hjørne . Til å begynne fra venstre eller høyre kant , kan du bruke " 4" eller "6 ". Lim inn følgende kode i Handlinger -Frame panel for å bruke fly overgang : en
Var myGrowth2 : TransitionManager = ny TransitionManager ( _grow ) ; myGrowth2.startTransition ( { typen : Fly, regi: Transition.IN , varighet: 5 , startpunkt : 8 });
lettelser parametere
< p > Du kan bruke lettelser parametere for å endre veksten i en animasjon på fire måter . "Regular" og " Strong" lettelser fører til at animasjonen gradvis akselerere eller bremse på en vanlig eller sterk rate. "Tilbake" lettelser skaper en sprett effekt , noe som gjør bildet vokse litt større enn normalt , og deretter krympe bakover til normal størrelse . " Elastisk " lettelser er den samme som tilbake lettelser , men med en sterkere effekt . Påfør tre forskjellige attributter til hver av disse parametrene å ha lettelser begynne i starten , på slutten eller både på starten og slutten av animasjonen. Disse egenskapene er " easIn ", " easeOut , " og " EaseInOut " Plasser " lettelser " parameter etter " varighet " parameter å se effekter , for eksempel: .
import fl.transitions * ; import fl.transitions.easing * ; Var myGrowth : . . TransitionManager = new TransitionManager ( _grow ) ; myGrowth.startTransition ( { typen : Zoom , varighet: 5 , lettelser : Strong.easeOut } );