Autodesks 3D Studio Max programvare er en 3D- modellering og animasjon program som brukes av spilldesign selskaper , spesialeffekter studioer og andre som trenger kraftig programvare for å fullføre sin 3D- arbeid. Når du oppretter en 3D- scene i 3DS Max , belysning er en viktig komponent som det påvirker hvordan sluttscenen gjengis. Brukere som prøver å mestre belysning i 3DS Max 7 bør være klar over de ulike belysning opsjoner i programmet for å få en bedre forståelse av hvordan å få nøyaktig lyseffekter de ønsker. Instruksjoner
Directional Lighting
en
Launch 3DS Max 7 . Åpne den scenen du ønsker å legge til belysning eller for å lage en ny scene i scenen Viewport som åpnes som standard når programmet starter.
2
Klikk på " Create" -fanen på venstre side av scene verktøy verktøylinjen for å få tilgang til "Create" verktøylinjealternativer . Finn spotlight - formet " Lights "-knappen på "Create " verktøylinje og klikk på den for å få tilgang til 3DS Max belysning verktøy.
3
Klikk på knappen merket "Target Direct" å skape en retningsbestemt lys som fokuserer på et enkelt objekt eller klikk "Free Direct" for å skape en retningsbestemt lys som fokuserer på ett sted i scenen . Du kan også bruke " Target Spot" og "Gratis Spot " for å skape retningsbestemt spotlights hvis du vil at lyset avgir fra en kilde innenfor scenen i stedet for skinner på scenen fra utsiden av det .
4
Juster generelle parametere og annen belysning innstillinger for å møte behovene til scenen i verktøylinjen boksene som vises når belysningen er valgt. Når du har satt de lyskilde parametere , klikker beliggenhet i et av dine synspunkt vinduer hvor du ønsker å plassere retningsbestemt lys eller spotlight .
5
Bruk bevegelse og rotasjon for å plassere lyset kilde akkurat der du vil den skal lyse opp scenen. Klikk på " Endre" -kategorien på verktøylinjen for å gjøre endringer i belysningsavstand eller annen belysning innstillinger hvis ønskelig.
Omni Lighting
6
Launch 3DS Max 7 og åpne scene der du vil legge til belysning. Klikk på " Omni "-knappen i belysning alternativer å velge rundstrålende belysning kilde .
7
Juster alternativene for lyskilde for å angi en lys farge , intensitet , og annen belysning alternativer som skygger og atmosfæriske effekter . Klikk på posisjonen i scenen der du ønsker å legge til lyskilden.
8
Flytt lyskilden etter behov ved hjelp av 3DS Max bevegelsen verktøy for å plassere den akkurat der du vil at lyset å stamme . Som rundstrålende belysning kan være vanskelig å bruke i en scene , må du kanskje gjengi scene ved å trykke på "F9 "-tasten på tastaturet, og deretter foreta ytterligere justeringer av lyskildens innstillinger for å få nøyaktig belysning som du vil < . br >
Daylight
9
Launch 3DS 7 max , åpner scenen du ønsker å redigere og velg " Skylight " fra belysning alternativer .
10 < p> Velg himmelen fargen du ønsker å bruke, justere lysets intensitet og justere skygge alternativer hvis du ønsker å lage skygger . Den " Skylight " alternativet har noen parametre som kan justeres ettersom det skaper en allestedsnærværende lys .
11
Klikk på en plassering i scene for å plassere Skylight . Siden lyset skaper en allestedsnærværende belysning kilde som er modellert rundt hele scenen , er det ikke nødvendig å justere plasseringen av lyskilden.