modellering i 3D Studio Max er bare begynnelsen for å lage 3D- stillbilder eller animasjon . Etter at du har modellen fullført, må du teksturen den til å lage den fargerike dekke over den modellen som betrakteren ser . Teksturering er plasseringen av et overlegg på den modellen som kan være alt fra et metall huden på et romskip kropp, til en fargerik vinyl utseende hud over en badeball . Forskjellen når teksturen er plassert er en stor en , endre gråfarget modell til en multi -farget ferdige utseende objekt. Den beste metoden for å bruke en tekstur er å skape en i en grafisk design program og lagre det som en bitmap fil . Du kan deretter bruke som tekstur direkte til objektet gjennom 3D Studio Max program . Du trenger
Punktdefinerte teksturfil
Materials biblioteksfil
Vis flere instruksjoner
Bruke en Punktdefinerte Texture File
en
Load up 3D Studio Max på datamaskinen og deretter opprette din modell ved hjelp av modellering verktøy som følger med.
2
Trykk "M " for å åpne opp Material Editor vinduet.
3
Opprett en nytt materiale ved å dra i " Normal Bitmap " materiale knappen fra de nevnte materialer på venstre side av Material Editor i Vis- boksen til høyre .
4
Dra den lille sirkelen på høyre side av den nye material -feltet i synsfeltet over til din modell for å velge den modellen for teksturering .
5
Velg et kart fra menyen til venstre for å endre utseendet på tekstur ditt . Velg for eksempel "støy " kart for å skape en humpete tekstur på ditt materiale. Dra kartet over til materialet boksen i synsfeltet , og klikk deretter på den lille sirkelen til høyre på kartet boksen og dra den til en av sirklene til venstre for Materials boksen for å bruke den til det aspektet av materialet . Den "støy" kartet, kan påføres på "diffuse farge"- parameteren for eksempel. Du kan endre utseendet på kartet ved å gjøre endringer i utkant kartet gjennom " Andre Params "-kategorien .
6
Dra teksturen fylt sfære fra redaktøren vinduet på modellen, for å påføre materialet. Klikk på " Vis standard kartet i synsfeltet "-knappen under kulene i editor vinduet for å gjøre teksturen synlig på modellen i skjermen.
Bruke 3D Studio Max Library
7
Velg sfæren som du ønsker å bruke materialet til i Material Editor vinduet. Trykk på "Get materiale" ikon av en ball under kulene å åpne 3D Studio Max bibliotek . Dette vil åpne Material /Map Browser vinduet, som har standard materialer tilgjengelig gjennom installasjon av 3D Studio Max program .
8
Velg " MTL Library " i Material /Map Browser vinduet til åpne en oppføring av standard materialer. Klikk på " Åpne-knappen på Material /Map Browser under " File "for å endre materialet biblioteket fra standard. Dette vil åpne en fil navigasjon vinduet. Navigere til ønsket materiale fil , material filene slutter på . Matten forlengelse. Velg filen og klikk deretter åpne for å velge den nye materialer bibliotek med en liste over de materialer som inngår i det for søknad til din modell.
9
Velg bildet du ønsker , og deretter dobbeltklikker du på filnavnet for å bevege materialet til sfæren . Dra sfæren til din modell for å bruke tekstur .