I ActionScript 2.0 , ofte referert til som AS2 , kan utviklere lage komplekse animerte effekter for Flash-filer . Bruke Tween og TransitionManager klasser i ActionScript 2.0 språket, kan utviklere definere tweening effekter å animere endringer i objektet utseende . Flash -grensesnitt lar utviklere å implementere ulike standard Tween effekter , men å definere tilpassede effekter , er noen ActionScript koden nødvendig . Klasser
De viktigste ActionScript 2.0 klasser som kreves for å få tilgang til Tween funksjoner er Tween klasse og TransitionManager klassen . Flash dokumenter kan importere visse ressurser før deres kode gjør bruk av dem , som følger: .
Import mx.transitions.Tween , import mx.transitions.easing * ;
p Dette gir dokumentet med tilgang til Tween klasse sammen med lettelser funksjoner, som begge er involvert i å lage animerte overgang effekter ved hjelp ActionScript 2.0 -kode. Når disse klassene er til stede , kan dokumentet opprette forekomster av Tween klasse , samt få tilgang til standard lettelser funksjoner til å gjelde de resulterende Tween effekter.
Opprette Tweens
< p > å implementere en animert Tween i en Flash- dokument, må ActionScript koden instantiate Tween klassen . Utviklere kan lage en Tween objekt eksplisitt for senere bruk. For eksempel : en
ny Tween ( myclip_mc , " _y " , Elastic.easeIn , 500 , 100 , 10, true);
Denne koden angir et filmklipp symbol å bruke Tween til . Parametrene indikere de forskjellige aspekter av Tween , med " y "-aksen indikert som objektet egenskapen å anvende Tween til, lettelser egenskapen indikert som letter inn , start og slutt dimensjoner av Tween egenskap, til varigheten gjør lom siste og en sann eller falsk verdi som angir om varigheten bør måles i sekunder eller rammer . I dette tilfellet Tween krymper symbol på sin " y " -aksen , 500-100 piksler , som varer 10 sekunder .
Tween Metoder
ActionScript 2.0 Tween klassen gir en rekke metoder utviklere kan velge å ringe på objekt forekomster av klassen . Disse metodene instruere Flash for å flytte til bestemte punkter i animasjonen sekvensen definert av Tween . For eksempel , beveger " fforward "-metoden umiddelbart til enden av animasjonen. Andre Tween metoder flytte til neste og forrige rammer , spole , starte og stoppe animasjonen .
Hendelser
Utviklere kan legge hendelsen handler funksjoner til sin Flash Tween behandling. Dette gjør at en Flash -dokument , for eksempel, for å angi hva som skal skje når en Tween animasjon fullfører . Hendelseshåndterer funksjoner for Tween klassen inkluderer " onMotionStarted " for når animasjonen begynner slik: " onMotionStopped " for når den stopper , " onMotionFinished " for når Tween ferdig , " onMotionResumed " for når den starter etter å stoppe og " ; . onMotionChanged " for noen endring i eiendommen av objektet som er underlagt Tween