I Flash, kan utviklere lage effekter i hvilke deler av et bilde er maskert , eller skjult. Ved hjelp av maske lag , en Flash -film , og kan vise og skjule bestemte deler av et grafisk element. Masken effekten kan også være animert eller interaktive og kan eventuelt bruke nivåer av gjennomsiktighet . Maske effekter er vanlig i Flash, slik at utviklere å lage dynamiske filmer og lage kreativ bruk av digitale bilder . Lag
Flash-filmer bruker lag. Innenfor en enkelt Flash-film, kan utviklere legge flere lag for bilder, lyd , ActionScript koden prosessering og animerte symboler. Plassering av disse elementene på film lag avgjør hvilke elementer som vises på toppen og som nedenfor. Maske effekter også bruke lag . Med en maske effekten oppretter utvikleren et lag med en synlig element som en grafisk symbol på den og deretter legger en maske laget over den. Formålet med maskeringslaget er å begrense synligheten av den grafiske laget under. Maske laget viser hvilke deler av laget under er synlige i den endelige filmen.
Symboler
Mask effekter bruke Flash symboler. Både maske og maskerte lag kan ha symboler på dem . Den maske laget bruker normalt en grafisk form eller symbol som representerer den synlige delen av laget under. For eksempel vil opprette et nøkkelhull effekt , kan masken lag inkludere en grafisk form som representerer nøkkelhull , med den maskerte lag holder det bildet som er ment å virke synlig gjennom nøkkelhullet. En film kan også inkludere animerte effekter , der de synlige delene av det maskerte bildet endres over tid.
ActionScript Code
Selv om det grunnleggende i en maske effekten kan implementeres ved hjelp av Flash authoring miljøet grensesnitt , noen utviklere velger å bruke ActionScript -kode for å bruke masker . Bruke MovieClip klasse , kan utviklere tyder filmklipp symboler for å maskere og være maskert . Følgende eksempelkode demonstrerer teknikken i ActionScript 2.0: masked_mc.setMask ( mask_mc ) ;
For ActionScript 3.0, gjelder følgende syntaks , ved hjelp av en eiendom arvet fra DisplayObject klasse : masked_mc.mask = mask_mc ;
p Dette gjelder en Flash-film der " masked_mc " filmklipp symbol inneholder bildet som skal delvis avslørt av masken filmklipp lagres som " mask_mc " på samme tidslinje . De to filmklipp symbolene kunne ha blitt opprettet i ActionScript eller manuelt ved hjelp av Flash -grensesnitt.
Alpha Transparency
Flash-filmer kan bruke masker med alfa åpenhet. Dette gjør det mulig for en utvikler å gjøre de åpenbarte deler av et bilde ugjennomsiktig. Utviklere kan indikere nivået av alfa synlighet for både maske og maskerte symboler ved en prosentvis verdi. Prosessen er avhengig av runtime bitmap caching . Følgende ActionScript koden demonstrerer angi at masken symboler bør bli lagret som punktgrafikk , slik at de kan reflektere bestemte nivåer av alfa åpenhet : masked_mc.cacheAsBitmap = true; mask_mc.cacheAsBitmap = true;