Hvis du vil lage dine egne filmer eller shorts ved hjelp av dataanimasjon , er det få problemer med som du er nødt til å kjempe . Med nok praksis , kan du overvinne disse utfordringene , men generelt , vil du sette i omtrent samme tid som om du hadde brukt noen annen animasjon metode. I motsetning til det mange tror , datamaskiner faktisk gjøre animasjonen prosessen mer komplisert , ikke mindre . Key Frame
Key frame animasjon - den vanligste animasjon teknikk , og den mest tidkrevende - består av minst to rammer . Den innledende rammen etablerer posisjonen til objekter og tegn innenfor en posisjon. Når du bytter over til den andre rammen , må du manuelt flytte hvert tegn og objekt til en ny posisjon. Når du spiller av animasjonen , vil datamaskinen forsøke å fylle hullene mellom de to , og skaper en jevn animasjon . En typisk animasjon består av hundrevis eller tusenvis av rammer, og hvis noen tegn eller objektet er i feil posisjon i noen rammer , kan det kaste av animasjon. Supplerende metoder for animasjon , som motion capture , er mye raskere , men bare egnet for levende tegn. I så fall , du vanligvis må bruke samme person for hele delen, som saler deg med kostnadene ved å betale en skuespiller .
Tegn
Tegnene er aspektene ved enhver animasjon som mottar mest gransking fra et publikum , og simulere en puste , snakke og naturlig bevegelse karakter er en av de vanskeligste aspektene ved animasjon. Til tross for fremskritt som karakter rigging og lager skjeletter , gjør en simulert karakter trekk jevnt er vanskelig. Hvert tegn som du tar med til liv på skjermen vil ta flere titalls eller hundrevis av timer med arbeid. Dette problemet forsterkes av det faktum at mange kommersielle animasjon programvareleverandører er flere år bak i form av karakter innovasjoner , fordi private bedrifter som ofte arbeider på animerte teatralsk filmer er ikke interessert i å selge sine hemmeligheter , selv for en kortsiktig gevinst .
metoder
bruke datamaskiner til å gjøre animasjonen arbeidet krever fortsatt flere metoder for animasjon, fordi ikke alle objekter kan være animert like godt med hver teknikk . For eksempel er det ikke praktisk å animere en bevegelig lys eller annen lav - tetthet objekt ved hjelp av nøkkel rammer , fordi den resulterende bevegelse ikke ville se naturlig. Tvinge metoden skal fungere kan være nok på et objekt -by - objekt basis, men tar lengre tid enn å bare bruke en annen metode. Fordi du trenger å bruke mer enn én metode , trenger du en stab av animatører som spesialiserer seg i forskjellige stiler , eller ekstremt dyr programvare som gjør.
Programvare
Dataanimasjon programvare har en tendens til å spesialisere seg i én type eller stil av animasjon. Å investere i ulike programmer og sende frem og tilbake mellom dem beviser mindre enn ideell fordi du kan miste filer eller utilsiktet skade dem mens de gjør det . For å løse dette problemet, har mange programvareleverandører gjort sine produkter mer tilgjengelig for tredjeparts utviklere som lager plug- ins - noen av dem gratis - som gir programvaren mer funksjonalitet
.