? Animasjon har kommet en lang vei siden flip bøker og deres sekvens av håndtegnede bilder som syntes å bevege seg når sidene ble raskt snudd. Dagens datamaskiner gjøre de tunge løftene og det er lett å forveksle datagenerert animasjon med virkelige liv . Fremskrittene innen maskinvare og programvare har ført til kassasuksessene eksempel 1995 er " Toy Story" og 2009s "Avatar ". Dag Hollywood bruker CG animasjon til overbevisende simulere virkeligheten og det følger en prosess for å gjøre det. Modellutvikling
CG animatører starte prosessen med å simulere virkeligheten ved å skape tråmodeller av alle tegnene og objekter i en scene . De bruker matematiske verdier å legge inn tredimensjonale figurer av disse modellene i en datamaskin . Hvis en karakter modell trekk, animatører koble sine bevegelige deler med ledd og skjelett å gi den et naturlig utvalg av bevegelse . De også legge ved en huden og gi den artikulasjon variabler som styrer hvordan den bøyer når karakterens ledd og skjelett flytte . Denne prosessen med å utarbeide modeller for bevegelse kalles " Rigging ", og når det er ferdig , er alt som er igjen å spesifisere teksturen og fargen på tegnet skins og objekt overflater .
Set Development
samtidig som figurer og objekter er under utvikling , er andre animatører bruker artist tegninger i en 2D arbeidsbok for å skape 3D- sett ( scene bakgrunner ) med kameravinkler som følger arbeidsboken sin storyboard . For å maksimere realisme , disse animatører opprette, male og tenne sin CG sett å matche hvordan settene for live - action-filmer er bygget i det virkelige liv . Faktisk CG animatører utforming sett som gjenspeiler alle de viktigste elementene i overbevisende live-action film . Elementer som bruk av plass , foto , lys, scene overganger , og selv plassering og bevegelser av figurer og objekter i et sett , er inkludert .
Animasjon
Denne fasen er der sett og modeller kommer til liv og den virkelige magien skjer . CG animatører skape overbevisende virkelige simulerte verdener ved å bryte ned hele i sine enkelte bestanddeler og dikterer hvordan hvert element trekk, endringer og svarer på sitt miljø og andre elementer . I stedet for å ta stillbilder av objekter i sekvensielt forskjellige positurer , som Stop- motion animasjon gjør, eller tegning frame -by -frame bilder , som i Cel Animasjon tegneserier , CG animatører sette karakterer i keyframe positurer og la datamaskiner beregne bevegelse og posisjon endringer mellom dem . De har også konvertere reelle handlingen i 3D bevegelse av digitalt fange bevegelsene til skuespillerne i magnetiske kroppen passer . Fordi CG animatører også flytter kameraer og lys i sine scener , og skape overbevisende effekter som motion tåkelegger , rislende vann, eksplosjoner og branner , 3D-animasjoner er svært komplekse og ta lang tid å gjengi ( generere ) .
Sammensetningseffekter
CG animatører stole på sammensetting å bringe alle elementene i en animert scene sammen. Denne prosessen fungerer mye som det du ser på nyhetssendinger . At attraktive vær jenta ikke står foran en skikkelig skjerm , hun foran en grønn skjerm og en vær PC'en er å erstatte det grønne med en satellitt kart . Den samme teknikken brukes til å sette ekte skuespillere i datagenererte animasjoner . CG animatører bruker masker, lag og blå eller grønne skjermdumper å kombinere modeller , sett og reelle elementer på måter som er bare begrenset av fantasien . Takk til sammensetting , fantastiske visuelle effekter som de i fantasy-filmen " What Dreams May Come " har blitt mye brukt .