En av de mer grunnleggende animasjon prosjektene du kan sette i NewTek LightWave er å skape en sprettende ball . Du oppretter en sprettende ball ved å lage ballen i Modeler , deretter bruke nøkkelbilder til å animere det på Layout. Keyframes er et viktig begrep for å forstå når du arbeider med Lightwave . Ved å opprette to nøkkelbilder , ett i begynnelsen posisjon , og en i en sluttposisjon , vil programmet " fyller" rammene i mellom automatisk skape en jevn animasjon. Instruksjoner
en
Åpne Lightwave Modeler program . Velg " Create" -fanen øverst i vinduet.
2
Velg " Ball "-verktøyet på venstre side av skjermen , og deretter tegne en ball .
3
Åpne " File "-menyen . Klikk på " Lagre objekt . " Lagre objektet som en fil som heter "ball ". Lukk Modeler .
4
Åpen LightWave Layout . Åpne "File "-menyen , klikk på "Load ", deretter "Load Object ... " Velg " ball" objekt fil . Dette vil laste ballen i LightWave Layout .
5
Velg " Endre" -fanen øverst i vinduet. Velg " Flytt"-verktøyet på venstre side av skjermen .
6
Flytt tidslinjen å ramme null. Klikk på " Create Key "-knappen under tidslinjen . Velg " Valgte elementer " fra drop -down menyen og klikk " OK ".
7
Flytt tidslinjen til å ramme 10 . Velg den grønne pilen på ballens aksen. Flytte ballen ned til den treffer "bakken ". Klikk på " Create Key "-knappen under tidslinjen . Velg " Valgte elementer " fra drop -down menyen og klikk " OK ".
8
Flytt tidslinjen for å ramme 20 . Velg den grønne pilen på ballens aksen. Flytte ballen tilbake nesten til start posisjon . Klikk på " Create Key "-knappen under tidslinjen . Velg " Valgte elementer " fra drop -down menyen og klikk " OK ".
9
Gjenta prosessen med å fremme tidslinjen , flytter ballen , og deretter lage en keyframe . Hver gang ballen spretter " opp , " gjøre det komme opp en litt lavere.