LightWave er en industri - klasse dataanimasjon program laget av Newtek . Den brukes til å lage effekter for mange filmer og TV-serien og består av to komponenter: Modeler og Layout. Skape eksplosjoner ved hjelp av en dataanimasjon programvare er en vanskelig prosess, og krever enten en god del tålmodighet eller forutgående kunnskap om hvordan programmet fungerer . Den vanligste måten å lage eksplosjoner er å bruke hypervoxels og teksturer, heller enn å prøve å skape en bestemt modell . Instruksjoner
en
Åpen LightWave sin Layout -programmet og velge hvor mange frames du vil i tidslinjen under hovedvinduet. Trekk kameraet tilbake for å sikre at det vil vise området du har tenkt å lage eksplosjonen og legge noen bakgrunn eller objekter du vil inkludere
2
Lag en Emitter objekt og velg "Generer av: . Frame "fra drop -down menyen . Sett Particle grense for hva du vil. Et høyere nivå betyr tregere rendretider men en mer detaljert eksplosjon . Et nivå på rundt 50 er et godt sted å begynne . I " Particle " fanen sette " Lifetime " til lengden , i rammer , av eksplosjonen . I " Motion "-kategorien , sett " Explosion " til " 1" og " Vibrasjoner " til " 0,25 ". Lukk boksen og åpne " Motion Options " dialogen for kameraet. Fortell det til å målrette Emitter objektet .
3
Åpne " Effects "-dialogboksen og velg " Volumetrics "-kategorien . Legg til " Hypervoxels " og åpne dialogboksen . Klikk to ganger på Emitter objekt for å slå den på. I alternativene , satt " Object Type" til volum og sette " Particle Size" for lite i forhold til scenen . Still "Size Variation " til mellom 30 prosent og 50 prosent og fjern " Rett til Path. "
4
Opprette en standard " Turbulance " tekstur under " Hypervoxels "-kategorien . Klikk på " skyggelegging" fanen og skru av " Store Shadows ". Sett render kvalitet som ønsket.
5
Lag en " Gradient " farge tekstur for eksplosjonen i oransje og røde området , som går fra en lys farge til en mørkere en. Lag en duplikat gradient og fest den til Luminosity kanal. Stigningen bør gå fra hvit til middels grå . Sett en høy lysstyrke på rundt 250 prosent , en høy tetthet, en lav tykkelse og en høy glatthet . Lukk tekstur editor.
6
Åpne " Camera Properties" og sjekke " Motion Blur ". Lagre og gjengi scene .