? De fleste baby Bboomers husker 2D-animasjon storhetstid når tegneserier som " Bugs Bunny ", " The Jetsons , " og " Tom og Jerry" var populære . I dag takket være studioer som inkluderer " Pixar " og " DreamWorks , " 2D har utviklet seg til 3D og animerte filmer som "Toy Story ", " Biler " og " Shrek " har blitt kassasuksessene . Animasjon er mer realistisk nå enn noen gang, og endringen fra 2D til 3D har mye å gjøre med det . Dimension
Den mest åpenbare forskjellen mellom 2D og 3D er rett i navnet . 2D betyr todimensjonale og 3D betyr tre dimensjonal . Med andre ord , har en 2D-animasjon flate bilder som mangler dybde og kan bare bevege seg vertikalt (y -aksen) eller horisontalt (x -aksen) . I kontrast , 3D-animasjoner legge til dybde slik at rutene i 2D blir kuber i 3D. 3D- animasjoner også bevege seg i tre retninger , vertikalt (y -aksen ) , horisontalt ( x -aksen) og fremover ( nærmere deg ) eller bakover ( vekk fra deg) , som er den z-aksen .
Design
Den enkleste måten å forstå utforming forskjeller mellom 2D- og 3D-animasjoner er å sammenligne dem med tradisjonelle kunstformer . 2D animasjon objektene er tegnet på et flatt underlag som en kunstner male et lerret. 3D- animasjon objekter er modellert i verdensrommet som en skulptør forme en statue . Tydeligvis 2D-design prosessen er enklere siden animatører bare fungere på en enkelt side - den som vender mot betrakteren . Dette er ikke tilfelle med 3D-design som objekter kan sees fra alle vinkler .
Animasjon
p Hvis du noen gang bladde gjennom sidene av en animasjon flip -bok du vet hvordan 2D- animasjon er gjort . Det er en møysommelig prosess med å tegne figurer i sekvensielt skiftende positurer å lage 24 stillbilder (frames ) per sekund. Når disse rammene spilles av i rekkefølge det ser ut som karakterene er i bevegelse. På den annen side , er 3D-animasjoner laget ved å endre positur og plassering av datagenererte gjenstander og disse objektene trenger ikke å være tegnet på nytt når endringene er gjort. I 3D- animasjon, kan du også flytte kameraet for å vise objektet fra forskjellige sider. For å gjøre dette i 2D , må du tegne hele sekvensen fra et annet perspektiv .
Realism
De flate objekter i 2D-animasjoner er ikke veldig overbevisende. De mangler dybde og du kan bare vise dem fra den ene siden . Faktisk er det umulig å forvirre en 2D-animasjon med virkelige liv, men dette kan og skjer med 3D-animasjoner . 3D-objektene har teksturer , skyggelegging , skygger , lys , refleksjoner og andre kvaliteter som etterligner den virkelige verden . 3D- animasjoner har også dybde , slik objekter kan sees fra alle sider eller vinkel. Muligheten til å flytte objekter, lys og kameraer i tre retninger maksimerer realisme. Ikke rart storfilmer avhengige av 3D-animasjon.