Adobes Flash Professional gir mange måter å animere objekter . En svært nyttig funksjon for å lage naturtro animasjoner av mennesker og dyr er Bone Tool. The Bone Tool lar deg animere kroppsdeler på sine skjøter ved å skape Inverse Kinematisk kjeder, som er kjeder av bein segmenter , for eksempel et bein , et kne og en fot . IK kjedene tilbyr et bredt spekter av bevegelse --- noen ganger for stort til å vises realistisk . Du kan begrense IK kjeden bevegelser ved å skape ankerpunkter på leddene i kjeden, noe som gjør bevegelsene til animasjonen vises mer livaktig. Du trenger
Flash CS4 eller senere
Vis mer Instruksjoner
Opprette en IK Chain i Flash
en
Åpne en eksisterende Flash movie ( FLA ), hvor du ønsker å lage en animert kroppsdel eller starte en ny film : " . ny" Klikk på " File" -menyen og velg Dette åpner dialogboksen Nytt dokument . Velg " ActionScript 3.0, " og klikk " OK ".
2
Dra segmenter av kroppsdel (eller deler ) som du vil animere fra Bibliotek-panelet på scenen , eller bruke Flash tegning verktøy for å trekke de kroppsdeler. IK kjedene må bestå av separate objekter . For eksempel vil et ben består av en øvre ben , nedre ben og fot , hvert segment et annet objekt . Hvis du tegner segmentene med Flash er tegneverktøy, sted Flash i Merge Tegning Mode . Slå sammen Tegning knappen er den andre knappen fra bunnen av Verktøy- panelet. Flett Tegning slås på når knappen vises deprimert .
3
Velg alle segmenter av kroppsdel, og velg deretter Bone Tool, som er bein -ikonet i Verktøy-panelet .
4
Tegn segmentene i IK kjedet over hvert segment av kroppsdelen. Hver IK kjeden segment har en start joint og en slutt joint . Start hver nye segment der du avsluttet forrige segment .
Legge festepunkter til IK Chain
5
Klikk IK kjeden segment du ønsker å begrense å velge det. Når du velger et IK -kjeden segment , de endringene du gjør i segmentet gjelder for joint på toppen av segmentet. Hvis du for eksempel velger et lår segment , vil innstillingen er endringer du gjør gjelder hofteleddet , snarere enn kneleddet
6
Gå til " Joint : Rotasjon " . Delen av egenskaper-panelet , klikk på " Enable ", og deretter " Behold ". Som standard legger Flash et forankringspunkt med et minimum og maksimum begrensningen innstilling på 45 grader hver. Du kan utvide og forkorte begrensningen ved å justere " Min" og "Max " verdier . For eksempel, en fot som er forenet ved ankelen har et begrenset utvalg av rotasjon . Du kan ikke bevege foten oppover 45 grader , så du vil justere "max" -innstillingen for å begrense den oppadgående bevegelse av foten til en mer naturlig setting, for eksempel 20 grader. "Min" -innstillingen begrenser den nedadgående bevegelsen .
7
Gjenta trinn 1 og trinn 2 for hver IK kjeden joint du ønsker å begrense . Nå, når du manipulere segmenter med markeringsverktøyet , bør bevegelsen av kroppsdeler vises mer naturlig .