Maya er et 3D grafisk redigering program utviklet av Autodesk. Som de fleste animasjon programmer , bruker Maya keyframes for å produsere animasjoner . Keyframes brukes til å utpeke store endringer i aksjon i animasjonen. Rammene i mellom disse da gjengi handlingen , som å flytte et objekt fra ett sted til et annet . Siden Maya er en 3D- animasjon program den har tre akser - bredde , høyde og dybde - hvorpå en animasjon kan manipuleres . Instruksjoner
en
Åpen Maya i Windows ved å velge " Start" og deretter "Programmer " og deretter " Autodesk " og deretter " Maya ". På en Mac åpne Finder -vinduet og klikk på " Programmer"-fanen . Finn " Maya" og dobbeltklikk på ikonet . Åpne din nåværende animasjon ved å velge " File" og deretter "Open" og navigere til din animasjon prosjektet .
2
Velg ett av objektene som du har opprettet. Dette vil bringe opp eiendommer tappen på høyre side av programmet . Høyreklikk på eiendommene og velg " Set ". Dette vil skape en keyframe for dette objektet på ramme 1 i tidslinjen nederst på animasjonen.
3
Flytt spillehodet på tidslinjen din frem 10 bilder ved å dra den . Nå kan du endre egenskapene til dette objektet , som gjør det større eller flytte den langs den ene aksen .
4
Høyreklikk på egenskaper fanen igjen og velg " Set ". Dette vil nå sette en ny keyframe på ramme 10 . Maya vil nå automatisk fylle rammene med handlingen som du har utført. For eksempel, hvis du har gjort ditt objekt større du vil se den vokse seg større over 10 rammer, eller omtrent et halvt sekund .
5
Shift - klikk på keyframe i ramme en av tidslinjen din . Dette vil markere utfylte rammer i rødt, slik at du kan manipulere hastigheten på animasjonen. Hvis du ønsker å få fart på animasjon, og flytt deretter høyre pil til venstre. Dette vil redusere mengden av rammer mellom to keyframes og gjøre animasjonen flytte raskere.
6
Gjenta denne endringen for alle animasjonene du ønsker å fremskynde . Bare ved å forkorte avstanden mellom nøkkelbilder , kan du få fart på hele animasjonen selektivt .