Importerer grupper av 3D- modeller i Maya kan være komplisert hvis du ikke vet hvordan du skal løse opp flere objekter samtidig . Når komplekse scener og flere maskene er pakket i én fil de er ofte samlet i ett stort objekt. Dette er plagsom når du ønsker å endre forskjellige objekter i en scene , så du ender opp med å velge hele scenen i stedet for bare ett objekt . I Maya kan objekter legges ugrupperte med noen korte kommandoer . Du trenger:
Maya
Gruppert 3D-modeller
Vis flere instruksjoner
en
Hold markøren over de grupperte objektene . Hold nede " høyre museknapp " og velg " Object Mode " fra pop up meny . Grønne linjene vises over maskene , noe som indikerer at du er nå i " Object Mode . "
2
Klikk på " Edit "-menyen og bla nedover. Lokaliser " Del opp gruppe " og klikk på den. De fleste av dine objekter vil nå ha et hvitt omriss , mens ett objekt vil beholde et grønt omriss. Objektene er nå ugruppert .
3
Skill ugrupperte objekter med "Flytt "-verktøyet. Velg uønskede objekter og trykke " Delete" på tastaturet for å fjerne dem fra scenen. Hvis du ønsker å gruppere objekter sammen igjen, gjenta trinn 1 og klikk på "Group " alternativet i stedet for " Del opp gruppe " i Edit -menyen .