Dataanimasjon bruker datamaskiner til å lage bevegelige bilder. Animasjon kan gjøres for datamaskiner , som med dataspill og Internett tegneserier , eller brukes til TV eller filmer . Dette kalles CGI - datagenererte bilder . Datamaskin -animasjon kan brukes til å lage hele filmer , slik som datamaskin -animerte "Toy Story. " Den brukes i hovedsak live-action -filmer , så vel. De " Star Wars " prequels , for eksempel, har CGI tegn og effekter. Dataanimasjon kan også kombineres med konvensjonell animasjon. 2-D og 3-D
2-D står for to-dimensjonal . 2 - D dataanimasjoner er flat, uten dybde . 3-D betyr tredimensjonal . Disse animasjonene bruker lys og skygge algoritmer for å skape illusjonen av faste gjenstander. Tall animert i 3D har som regel en intern "skjelett " med en farget og strukturert digital "hud " over det . Dette bidrar til å skape mer naturlig bevegelse når figuren er animert .
Algoritme
En algoritme er et sett av spesifikke, matematisk - baserte instruksjoner som forteller en datamaskin hvordan du utfører visse oppgaver . Algoritmer brukes til å bruke effekter som lys , teksturer , refleksjoner eller hastighet uklarheter .
Mapping
Mapping refererer til ulike teknikker for å generere overflaten av en objekt . Ulike typer kartlegging brukes til å lage tekstur, mønster , lys og skygge. For eksempel tildeler bump mapping piksler til forskjellige høyder på et objekt overflate , og skaper en naturlig utseende tekstur . Photon kartlegging simulerer lys som faller på ulike objekter .
Aliasing
Aliasing er en type feil som kan påvirke digitale bilder brukes i dataanimasjoner . Når manglende data er tilgjengelig , kan programvaren ikke lage glatte linjer eller overganger mellom kontrasterende farger . Dette resulterer i gjenstander som heter " jaggies ," steg -lignende eller hakkete kanter rundt enkelte områder av bildet. Anti - aliasing teknikker bidra til å redusere disse problemene ved å jevne kantene .
Rammer
En ramme er en individuell stillbilde som utgjør en del av en animasjon . En keyframe er avgjørende ramme i en animert sekvens . Mellomliggende rammer er de rammer som kommer i mellom. Keyframes markere viktige poeng som store endringer eller hendelser . Dataanimasjon bruker en prosess som kalles innsetting - fra "mellom " - der animatøren skaper keyframes og deretter bruker dataprogrammer til å levere de mellomliggende frames
Spline
< p . > en spline er en kurvet linje består av mange individuelle poeng. I animasjon , kan begrepet spline referere til buede banen beskrevet av et bestemt punkt på en figur som figuren endrer posisjon over tid .