Det finnes en rekke måter du kan legge ActionScript koden til en Flash-fil. For eksempel kan du lagre ActionScript i filer som er atskilt fra din Flash kilde fil og deretter importere dem når Flash-filen eksporteres og sett. Imidlertid er den enkleste teknikk å inkludere ActionScript direkte i Flash-dokument . Ved hjelp av ActionScript i Flash er ikke generelt vanskelig for grunnleggende funksjoner . Selv uten erfaring med programmering , kan du lære å inkludere små mengder kode og bygge på disse som Flash ferdigheter utvikles . Instruksjoner
en
Opprett et nytt dokument i Flash ved å velge " Fil" og " New". Lag et nytt lag i Flash filmen ved å trykke på " Insert Layer "-knappen lengst til venstre ende av tidslinjen nær toppen av skjermen , eller ved å velge "Sett inn ", " Timeline " og " Layer ". Det nye laget vises i tidslinjen området. Gi det ved å dobbeltklikke på den delen med teksten " Layer 2" på den, og deretter skrive inn "tiltak" for å indikere at det er der koden vil gå .
2
Åpne Actions -panelet i dokument med den nye " handlinger " lag valgt. Å åpne Actions panelet , trykk " F9" eller velg " Window" og "Handlinger ". Prosedyrepanelet åpnes og viser en hvit område hvor du kan taste inn koden . Klikk innenfor dette området og skriv inn følgende test kode : ; " . Test Movie "
trace (" Hello" )
Eksport og teste filmen ved å velge " Control" og Output -vinduet åpnes, med " Hello" angitte tekststrengen skrevet ut til den. Dette er et verktøy for testing ActionScript-kode , slik at du kan skrive noe du liker ved hjelp av et "spor " statement , og det vises i Output -vinduet .
3
Legg et symbol til din filen. Lukk Actions panelet ved å klikke på toppen. Velg " Lag 1 " på Tidslinjen og skape en form på det sentrale hvit sceneområdet . Bruk tegneverktøyet til venstre på skjermen for å lage din form. For eksempel tegne et rektangel ved å klikke på " rektangel Tool ", deretter klikke og dra et område på scenen . Når formen er trukket , velger du det ved å dobbeltklikke på den , og deretter konvertere det til et symbol ved å velge " Endre" og " Convert to Symbol ". Velg et navn og velg " Movie Clip "-knappen , og trykk deretter på "OK".
4
Gi Symbol en forekomst navn . Med din nye Symbol fortsatt er valgt på scenen , åpne Egenskaper -panelet ved å velge "Window" og "Egenskaper". I " Instance Navn"- feltet skriver du inn " mysymbol_mc " eller et annet navn du foretrekker , så lenge du bruker " _mc " suffiks. Å gi Symbol en forekomst navn kan du referere til den i ActionScript koden , så navnet skal være unike i filen .
5
Legg interaktivitet til Symbol din . Velg Handlinger lag i tidslinjen , og deretter åpne Actions panelet igjen . Skriv inn følgende kode , endring av det hvis det er nødvendig for å reflektere Instance navn du velger : en
//sette opp en lytter metode for å klikke
funksjon symbolClicked ( event: MouseEvent ) : void
{ trace ( "Symbol klikket ! "); }
//legge til lytteren til symbolet
mysymbol_mc.addEventListener ( MouseEvent.CLICK , symbolClicked ) ;
< p > Test filmen ved å eksportere den igjen og klikke på symbolet. Du bør se teksten "Symbol klikket ! " skrevet til Output -vinduet .