Virtuell virkelighet ( VR ) er ikke lenger en feber drøm av tech besatt . Ideen om å være midt i en virkelighet som er skapt og ikke naturlig har vært målet for mange programmerere og forskere gjennom årene . Med VR endelig bli en realitet , skjønt, det er både fordeler og ulemper til teknologien . Hva er Virtual Reality ?
Enkelt sagt , er VR en datastyrt simulering av naturlig eller imaginære virkelighet . Ofte brukeren av VR er helt eller delvis nedsenket i miljøet . Full neddykking refererer til noen som bruker en maskin for å skjerme seg fra den virkelige verden . Delvis nedsenking skjer når en person kan manipulere en VR miljø , men er ikke gjemt eller innelåst i en maskin. Men det betyr virtuell virkelighet ikke nødvendigvis å være "full immersion" ansees å være en ekte VR simulering . Spill som Second Life på PC og kontroll enheter som Nintendo Wii-fjernkontrollen er VR - baserte produkter . Disse elementene la samhandle brukere med en VR miljø som er en datasimulering . Disse VR miljøer kan være alt fra en typisk spill, som for eksempel Super Mario Brothers, til en fullt detaljert by rekonstituering eller en oppdiktet fantasy land . Den eneste grensen for en VR miljøet er fantasien og de ressurser som skaperen har tilgjengelig .
Ulemper
Ulempene med VR er mange. Maskinvaren som trengs for å skape en fullstendig oppslukt VR erfaring er kostnaden fortsatt uoverkommelige . Den totale kostnaden for maskiner for å lage en VR -systemet er fortsatt den samme pris som en ny bil , rundt $ 20.000. Teknologien for en slik opplevelse er fortsatt ny og eksperimentell . VR er blitt mye mer vanlig , men programmerere er fortsatt grappling med hvordan de skal samhandle med virtuelle miljøer . Ideen om virkelighetsflukt er vanlig plass blant de som bruker VR miljøer og mennesker lever ofte i den virtuelle verden i stedet for å håndtere den ekte. Dette skjer selv i lav kvalitet og ganske vanskelig å bruke VR- miljøer som er online akkurat nå. En bekymring er at så VR miljøer blitt mye høyere kvalitet og oppslukende , vil de bli attraktive for de som ønsker å unnslippe virkeligheten. En annen bekymring er VR trening. Trening med en VR miljøet har ikke de samme konsekvensene som trener og arbeider i den virkelige verden . Dette betyr at selv om noen gjør det bra med simulerte oppgaver i en VR miljø , kan vedkommende ikke gjøre det bra i den virkelige verden .
Fordeler
Selv er ulempene med VR mange, så er fordelene . Mange ulike felt kan bruke VR som en måte å trene studentene uten å sette noen i fare. Dette inkluderer områder som medisin , politi, arkitektur og luftfart. VR hjelper også de som ikke kan komme seg ut av huset erfaring en mye fyldigere liv . Disse pasientene kan utforske verden gjennom virtuelle miljøer som Second Life, en VR samfunn på internett, utforske virtuelle byer samt flere fantasifulle miljøer som JRR Tolkiens Midgard. VR hjelper også pasienter gjenopprette fra hjerneslag og andre skader. Leger bruker VR å hjelpe reteach muskelbevegelser som gåing og gripe tak samt mindre fysiske bevegelser som peker. Legene bruker formbare datastyrte miljøer for å øke eller redusere bevegelse for å fange eller flytte et objekt. Dette bidrar også rekord nøyaktig hvor raskt en pasient er læring og utvinne .
VR Innflytelse på kultur
grunn av enheter som Nintendo Wii-fjernkontrollen og Xbox 360 Kinect , VR blir en normal livsstil for mange mennesker. I det siste har VR vært ansett av mange for å være ute av mainstream. Disse enhetene bringe interaksjon med virtuelle miljøer til den typiske familiehjemmet. VR erfaring er nå tilgjengelig i stuen og foran tv, på soverommet eller noe annet sted en spillkonsoll kan kobles opp . Mødre , fedre og barn bruker virtuelle miljøer og ofte ikke engang klar over det fordi de blir sett på som bare spill .