7 Maya , mens ikke den nyeste utgaven av Maya , er fortsatt et kraftig program og mye brukt av mange mennesker og virksomheter . Selv om det ikke har alle funksjonene i senere versjoner , har det meste av de samme verktøyene , noe som betyr at det er ganske kompleks med en bratt læringskurve . Når du lager modeller eller scener i Maya , er det visse nyttige fakta å huske på. Belysning
p Som med noen visuell representasjon, en av de viktigste aspektene ved å lage en scene i Maya er belysning . Maya leverer en rekke lys typer, slik som søkelys og punktet lys , som kan brukes til å belyse scene . Du kan plassere disse lysene der du vil ha dem med posisjoneringen piler. Men i tillegg til å plassere lysene , vil du ønsker å gå den " attributter " panel og justere lyset attributter, for eksempel intensitet og spredning av lysene . Du vil også ønsker å øke mykhet av lysene , siden dette vil gi mer realistiske skygger .
Innhold
Mange første gang brukere av Maya vil tenke at " profesjonell " tilnærming til å skape en scene i Maya er å lage alt du bruker i scenen selv, gjør alt fra modellering og rigging til teksturering . Faktisk fagfolk som lager CGI billedspråk innse at å få jobben gjort er viktigere at hvordan du gjør det . Av denne grunn , vil de ofte slå til online innholdsleverandører som Dosch 3D , Renderosity og Turbosquid . En påminnelse om å få modeller fra disse nettstedene er at du bør sørge for at du kjøper modeller i et format som Maya kan importere , for eksempel Wavefront OBJ eller 3DS .
Sammensetting
Når du oppretter en forseggjort scene med mange modeller som har svært detaljerte teksturer , kan du oppleve at datamaskinen vil knele eller eve fryse under belastningen . Av denne grunn er det s lurt å yte bildet i etapper , rendering hver komponent og lagre den som en PNG -fil. Gjengir lagres som PNG har et gjennomsiktig område rundt dem , noe som gjør det enkelt å montere dem i en grafikk program i hele bildet senere .