Poser er en 3D-modellering , kunst og animasjon program som distribueres av SmithMicro . Den brukes til å gjengi fotorealistiske kunstverk, lage animerte filmer , og lage figurer som kan brukes innen Poser eller eksporteres til andre 3D- programmer. Du kan importere modeller laget med 3D-modellering programmer til Poser , gi dem en benbygning og lagre dem som Poser tall . Du kan tilpasse tallene ved å gjøre endringer i ansiktene og kostymer . Instruksjoner
en
Skaff en 3D- figur modell. 3D- tegnet modeller kan finnes uten kostnad på internett eller kjøpes . Du kan også modellere din egen 3D-tegnet i en modellering program som for eksempel 3dsMax , Maya , Lightwave eller Blender .
2
Importer 3D figur inn Poser . Poser vil akseptere 3dsMax , DXF, Lightwave , Collada og Wavefront OBJ-filer . Klikk på " Setup "-fanen og slette standard karakter. Klikk på "File " høydepunkt " Import " og velge filformat for din modell. Naviger til katalogen der modellen er lagret. Dobbeltklikk på filen og den vil laste inn i "Setup Room . "
3
Legg en beinstruktur til 3D- figur. Velg " Bone Creation Tool" ikonet fra " Editing Tools . " Bones er hierarkisk , og det første benet du lager vil være den overordnede bein for modellen. Tegn benet i torso av figuren om det er en biped . Fest ekstra bein til den sentrale bein for armer, ben og nakke. Dine ben skal koble på steder hvor modellen ville bøye , slik som skuldre , albuer , knær , nakke eller midje .
4
Navn bein i hierarkiet Vindu mot høyre . Bruk navn som hofte, nakke, høyre skulder og venstre lår for enkelt å arbeide med og justere bein. I Hierarki Window, vil du se sammenhengen av bein til hverandre . For eksempel bør høyre skulder festes til høyre kragebein over den og høyre underarm under.
5
Roter modell og justere plasseringen av bein. I 3D-rom , er gjenstander som bein plassert på x (venstre /høyre ) , y ( opp /ned) og z (forover /bakover) akser. Hvis du viser modellen fra ulike vinkler , vil du se den nøyaktige plasseringen av bein innenfor modellen , og kan justere dem med " Oversett /Pull Tool. "
6
Gruppe bein å polygoner av 3D-modellen med " gruppering Tool. " Klikk på " gruppering Tool" og "Group Editor " vindu vil dukke opp . Bruk venstre og høyre piltast for å bla gjennom bein. Polygoner som Poser har knyttet til de ulike bein vil bli markert på din modell. Bruk " Gruppering Tool" for å synliggjøre og legge til eller fjerne polygoner fra skjelettet .
7
Klikk på " Window " drop -down menyen og velg " Joint Editor. " Klikk på bein i 3D-modellen og bruke ringer i Joint Editor i nedre venstre hjørne av skjermen for å justere retningen på bevegelsen av hvert ledd når det svinger og vendinger .
8
Lagre modellen som en Poser figur, og legg inn. Det vil laste inn i " Pose "-vinduet . Fra dette vinduet kan du justere figuren inn i en pose eller bruke en animasjon. Hvis bein eller ledd ikke fungerer slik du trodde de ville, gå tilbake til Setup Room , og foreta justeringer til figuren.