Flash fleksibilitet gjør det enkelt å lage underholdende og lærerike spill. Den samme fleksibiliteten gir Flash en bratt læringskurve . Det er ikke lett å bare hoppe inn og lage , det tar praksis og mye av det . Heldigvis finnes det mange eksempler der ute , inkludert minne spill. Minne spill er perfekt for pedagogiske brukere på grunn av den eksepsjonelle visuelle aspektet . Stimulere den visuelle hukommelse hjelper elevene husker hva de studerer , og dermed flytte den nye informasjonen til langtidsminnet . Instruksjoner
en
Lag bilder for minne spill din favoritt grafisk program som Photoshop , Paint, Corel eller Fireworks .
2
Åpen Flash og klikk på "File ", deretter " New" og deretter " Flash File ( ActionScript 3.0) " fra pullout menyen . Lagre filen ved å klikke på " File ", på hovedmenyen og deretter "Lagre som " og skriv inn navnet " image_match " og deretter "Lagre".
3
Importer bilder ved å klikke på Fil "og deretter" Import "og deretter " Importer til Stage . " Bla til der bildene dine er plassert og deretter klikker du" Open ". Lag en film klipp ved å klikke på " Insert "på hovedmenyen og deretter " New Symbol ." Klikk på " Movie Clip " type radio knappen og skriv inn "bilder" for navnet .
4
Klikk på " rektangel " verktøy fra verktøylinjen og plassere musen i nedre høyre hjørne av registreringen punkt (ser ut som et kors ) , klikk og mens du holder nede musen , drar over scenen for å tegne et rektangel
5
Legg til en keyframe til rammer " en . - 9 " ved å høyreklikke på rammen og deretter" Sett Nøkkelbildekontroll "fra pullout menyen .
Legg bilder til rektangler ved å klikke på keyframe og deretter dra bildet fra biblioteket til rektangel på scenen . Velg forskjellige bilder for hver rammer gjør keyframe " ni " standard bilde som vil være den øverste bilde som spillet begynner . Lagre filen ved å klikke på " File", " Lagre " på hovedmenyen .
6
Høyreklikk på bildene filmklipp i biblioteket og klikk på " kobling ", skriv inn "bilder" for klassen og klikker på boksen for "Export for ActionScript " og "Export i første frame . "
7
Åpne en Flash Action Script -fil ved å klikke på "File ", på hovedmenyen , klikk på " New" og deretter " ActionScript File" fra pullout menyen . Lagre filen ved å klikke på "File , "på hovedmenyen og deretter" Lagre som ", og skriv inn navnet " image_match ", deretter " Lagre ".
8
Koble Action Script filen til ActionScript 3.0 ved å klikke på" Window " fra hovedmenyen på din ActionScript 3.0 -filen og klikk "Egenskaper" og "Egenskaper" igjen fra pull out menyen . Skriv inn " image_match " for " Document Class " verdi.
9
Copy og lim inn følgende kode og deretter teste filen ved å klikke ved å trykke " Ctrl + Enter" på tastaturet
pakken {
import flash.display.Sprite ; .
import flash.events.MouseEvent ;
import flash.events.TimerEvent ;
import flash.utils.Timer ;
public class image_match strekker Sprite {
< p > Privat Var first_tile : bilder,
private Var second_tile : bilder,
private Var pause_timer : Timer ;
varimagedeck : Array = new Array ( 1,1,2 , 2,3,3,4,4,5,5,6,6,7,7,8,8 ) ;
offentlig funksjon image_match ( ) {
for ( x = 1 ; x < = 4 , x + + ) {
for ( y = 1 , y < = 4 , y + + ) {
Var random_card = Math.floor ( Math.random ( ) * imagedeck . lengde) ;
Var flis : bilder = nye bilder ();
tile.col = = ( X - 1 ) * 82 ;
tile.y = funksjon tile_clicked ( event: MouseEvent ) {
Var klikket : image = ( event.currentTarget som bilde ) ;
if ( first_tile == null ) {
first_tile = klikket ;
first_tile.gotoAndStop ( clicked.col ) ;
}
else if ( second_tile == null && first_tile = klikket ! ) {
second_tile = klikket ;
second_tile.gotoAndStop ( clicked.col ) ;
if ( first_tile.col == second_tile.col ) {
pause_timer = new {
pause_timer = new funksjon reset_tiles ( hendelse: TimerEvent ) {
first_tile.gotoAndStop ( 9 ) ;
second_tile.gotoAndStop ( 9 ) ;
first_tile = null;
second_tile = funksjon remove_tiles ( hendelse: TimerEvent ) {
removeChild ( first_tile ) ;
removeChild ( second_tile ) ;
first_tile = null;
second_tile =