Memory spill er enkle å lage i Flash. Flash movie interaktivitet kan oppnås uten utviklere måtte skrive store mengder kode . Du er nødt til å bruke noen ActionScript , men logikken i et minne spillet er enkel og derfor ikke så vanskelig å lage. De viktigste aktivitetene som er involvert i å skape en Flash minne spillet vil mest sannsynlig være: å skape de visuelle elementene ( utforme grensesnittet og objekter) , gjennomføre spillet funksjonalitet ved hjelp av ActionScript , og teste spillet for å sikre at det fungerer korrekt . Instruksjoner
en
Opprett en ny Flash-fil og legge de grunnleggende visuelle elementer . Bestemme størrelsen og oppsettet du vil bruke for spillet og lage bakgrunnsbilder. Utarbeide en grov utforming før du faktisk begynne å bygge elementene i Flash. Skisser et design på papir .
2
Lag dine minnekort. Hvert kort skal være av samme størrelse og form, så det kan være lurt å bruke en generisk bakgrunnsbilde for dem ved å lage et grafisk symbol og inkludert dette i hvert kort Symbol . Gjør dine kort Movie Clip Symboler og gi dem passende symbol og navn på forekomster . Pass på at det er par av matchende kort i spillet . Redigere dine kort filmklipp slik at de har to rammer . Lag Keyframes innenfor hvert kort filmklipp og navngi dem noe sånt som " front" og " tilbake ", der ansiktet og bak sider av kortet er vist henholdsvis .
3
Innenfor hvert kort Movie Clip , inkludere en variabel i ActionScript . Du kan gjøre dette ved å legge til et nytt lag, og sette kode som dette : en
Var myReference : Antall = 1;
Innenfor matchende kort (dvs. parene i spillet ) inkluderer den samme referansen nummer . For eksempel, hvis du har dyr på minnekort , innenfor de to kortene som har katter på dem , bør du ta samme referansenummer. Denne referansen vil bli brukt til å avgjøre om et par av kort kamper eller ikke.
4
Legg kode avgjøre hva som skjer når et kort er klikket , og bringer spillet logikk inn i bildet. Minnekort bør alle begynner spillet med ansiktet ned . Når brukeren klikker på en, bør det snu. For å implementere denne effekten , kan du legge ActionScript koden instruere relevante kortet Movie Clip til " gotoAndStop " i "front " ramme . Når brukeren klikker et annet kort , må du teste om det matcher den første. Sjekk om referansenummer i de to valgte kortene er de samme ved hjelp av følgende betingelse : en
if ( firstCard.myReference == secondCard.myReference ) {
//koden går her
}
p Hvis tallene ikke stemmer overens, bør kortene bli bedt om å slå tilbake over , som krever dem til å gå til " tilbake " ramme . Hvis tallene stemmer overens , kan kortene være vendt opp. Uansett , bør spilleren da kunne lage et nytt utvalg .
5
Definer hva som skjer på de ulike stadier i spillet ditt . Hver gang spilleren velger et kort, spillet logikk må oppføre seg forskjellig avhengig av om kortet er den første eller andre i et par. For eksempel , når kortet er den første i et par, du bare snu det og vente på den andre til å bli valgt . Når det er den andre i et par, må du utføre testen for å se om kortene matche. For å gjøre dette , kan du inkludere en boolsk variabel som bare veksler hver gang et kort er klikket . På toppen av ActionScript -kode:
Div. andre : Boolean = false;
Var firstCard_mc : MovieClip ;
Var secondCard_mc : MovieClip ;
Innenfor den " onPress " code for hvert kort Movie { Trace (" RIKTIG "); }
else { firstCard_mc.gotoAndStop ( "back "); secondCard_mc.gotoAndStop ( "back "); er en forenklet eksempel og så ønsker du kanskje å lage mer avanserte effekter når du har spillet logikk på plass .