The Flash miljøet gjør bygge interaktive spill grei. Selv om du ikke vet mye om programmering, kan du lære å lage Flash-elementer svare på brukermedvirkning ved hjelp av enkle kode utdrag . ActionScript er det språket som Flash bruker , og det er i stand til ulike funksjoner . Det er " innebygd" funksjoner som kan brukes til å tildele atferd til objekter i Flash-filer , for eksempel når brukere klikker eller rulle musen over et objekt . Den beste måten å plukke opp ActionScript programmering er ved å lære én funksjon av gangen og bygge din kunnskap etterhvert . Instruksjoner
en
Lag din Flash -fil og sette den opp for de interaktive elementene . I Flash authoring miljøet , skape en ny fil og lagre den med et passende navn .
2
Lag din bakgrunn og eventuelle andre visuelle elementer du trenger. Sett inn et nytt lag og kall det "Handlinger " slik at du har et sted å holde ActionScript koden . Det er best å holde koden organisert og i så få steder som mulig som dette hjelper testing og raffinering .
3
Lag elementene du vil være klikkbare . Start med å bruke tegneverktøy for å lage figurene du vil . Konvertere disse figurene inn symboler , ved å markere dem og trykke F8 eller velge "Konverter til Symbol" fra verktøylinjen "Endre "-menyen .
4
Velg et passende navn for hver Symbol og velg " Button" radio -knappen. Gi dine symbolobjekter Instance navn ved å skrive inn i tekstboksen på Properties panelet med et objekt valgt. Et passende navn for en knapp eksempel skulle ende med " _btn " som i " start_btn . "
5
Alter rammene for knapper . Dobbeltklikk på hver av dine Button tilfeller å redigere dem . Du vil se at en knapp Symbol har fire rammer automatisk inn. Disse rammene definere hva Button vil se ut og oppføre seg som i tre stater : Up, Over og Down . The Hit ramme definerer klikk-stand område for Button .
6 p Med det første bildet valgt, trykk F6 eller velg " Nøkkelbildekontroll " fra " Timeline "-delen i " Endre" verktøymenyen . Gjør dette tre ganger til hver av de fire rammer har blitt omgjort til et Nøkkelbildekontroll . Gjør endringer i utseendet av Button din i hver ramme .
7
Sett inn kode for knapper . Gå tilbake til hovedsiden scene for Flash filmen ved å trykke på bakoverpil i tidslinjen området. Velg " Actions " lag og åpne Actions panelet. Klikk i hvit tekst , og skriv inn følgende kode for hver knapp , noe som gjør endringer for dine Button Instance navn som nødvendig : en
start_btn.onRelease = function ()
{ trace ( "Start -knappen trykket "); }
eksport og teste filmen , klikke på knappene for å se at uttalelsen er skrevet til utgangen konsollen . Dette er et enkelt eksempel for å vise hvordan interaktivitet er implementert .
8
Implementere logikken i spillet. Innenfor de funksjonene som er definert til å oppdage når dine knapper blir trykket, bør du gjennomføre hva du vil skal skje i spillet, som vil avhenge av formålet. Du kan inkludere alle av koden din i " Handlinger " lag og svare på brukermedvirkning på den måten du vil. Når du har din kode på plass, teste spillet grundig for å sikre at det fungerer som du forventer det .