Flash har blitt en allestedsnærværende verktøy som brukes til å friske opp nettsider med skarp animasjon og interaktive elementer . Sin brukervennlighet har gjort det populært for animering amatør videoer og spill , mens dens hastighet og universell bruk har gjort det standard for profesjonelle webdesignere. Bakgrunn
Flash skaper, Jonathan Gay , begynte programmering i videregående skole etter å revurdere sin drøm om å bli arkitekt. Tidlig på, skapte han en grafikk redigering program som imponerte dommerne på sin high school science fair . På et Microsoft Users Group møtet , skrøt Gay far om sønnens talent til konsernets arrangør, som spurte Gay å delta i et software selskap han var begynt . Gay var i stand til å betale for sin utdannelse med pengene han laget av programmering spill.
Forstadier
Etter college, begynte Gay vier sin tid til å utvikle ny tegning programvare , inkludert SuperPaint II og Intellidraw . Han startet sitt eget firma som heter FutureWave og skapte SmartSketch , et program som tok fordel av ny teknologi som tillot brukere å tegne direkte på skjermen med en elektronisk penn . Når GO , firmaet som selger denne teknologien , mislyktes, FutureWave trengte å finne en ny bruk for deres programvare.
World Wide Web
1995 Internet tiltrukket Gay oppmerksomhet, og FutureWave begynte å tenke på måter å forene deres programvare med Java evne til å gjengi online animasjon. De produserte FutureSplash Animator , en treg tidlig versjon av Flash.
Tidlig suksess
tross for et mislykket forsøk på å selge sin programvare til Adobe , hadde FutureSplash Animator noen innledende suksess . Microsoft brukte programmet til å lage MSN Online, og Disney brukte den til å drive en del av deres hjemmeside .
Eierskap
I 1996 Macromedia kjøpte FutureWave og rebranded den FutureSplash Animator som Flash. Macromedia Flash gikk gjennom åtte versjoner før Adobe Systems kjøpte Macromedia i 2005 og utgitt Flash som en del av sin Creative Suite Tre pakke to år senere . Adobe Flash CS5 ble lansert i april 2010.