Noen ganger er en hendelse eller handling i en Flash-animasjon eller film utløst av en annen hendelse eller handling: et museklikk , det å trykke på en tast på tastaturet , eller en film etterbehandling spiller, for eksempel. For å skrive ActionScript koden som muliggjør slike triggere, designere og programmerere må være kjent med typer koder som kalles "Event Handlers " og "Event Lyttere . " Ved å lære noe av det grunnleggende , kan du opprette ActionScript for Flash som reagerer på forskjellige måter til arrangementer . Du trenger
Flash CS3 , CS4 eller CS5
Flash ( . FLA -fil) med symboler i det
Vis flere instruksjoner
Listening Hendelser
1
Åpne en Flash ( . fLA -fil) som har ett eller flere symboler på scenen . For at en Flash-animasjon for å svare på en bruker -generert hendelse som et museklikk eller trykke på en tast på tastaturet , har animasjonen første til å "høre" hendelsen. I ActionScript , dette kalles en " Listening Event. " Med andre ord , er koden satt til ActionScript for å fortelle at animasjonen "lytte" for en bestemt stimulus ( eller hendelse ) , som et museklikk.
2
Velg " Selection Tool ", og klikk et symbol på scenen . Si at symbolet er en blå firkant som heter " BlueSquare ", og at når du konverterer det til et symbol , klassifisere deg det som en knapp . Nå kan du legge koden til symbolet for å fortelle den til å lytte til et museklikk.
3
Åpne Handlinger Panel ( "F9 ") . Sett inn et nytt lag på Tidslinjen og gi den navnet " handlinger. " Klikk ramme 1 av laget
4
Sett markøren på den første linjen i Handlinger Panel og , uten anførselstegn , type " blueSquare.addEventListener ( MouseEvent.CLICK , onClick ) ; " . Substitute selve navnet på symbolet for " BlueSquare . " I denne koden , vil du si at du ønsker et symbol ( BlueSquare ) for å lytte ( addEventListener ) . Videre er koden sier det bør lytte for en mus hendelse type ( MouseEvent ) , snarere enn for eksempel et tastatur hendelsen. Deretter koden forteller symbolet hvilke spesifikke mus hendelse det bør lytte til ( et klikk ), siden en mus kan klikke , bevege seg i fire forskjellige retninger , bla eller høyreklikk. Til slutt , er koden sier fortelle symbolet for å gjøre noe når den hører klikket ( onClick ) . Denne koden forteller ganske enkelt symbol hva du skal lytte etter . Det forteller ikke symbolet hva det skal egentlig gjøre når det "hører " den museklikk. For det, må du legge til mer kode som definerer " onClick . " Den type kode du vil legge kalles en "Event Handler. "
Hendelse Handlers
5
Plasser markøren på slutten av linjen en av kode i ActionScript panel og trykk "Enter " to ganger . Type " funksjon onClick ( event: MouseEvent ) : void " . Dette setter opp definisjonen for å definere funksjon av hva som vil skje med symbolet når du klikker på musen . I dette tilfellet vil du fortelle symbolet for å rotere .
6
Trykk på "Enter "-tasten , og hvilken type en åpen klammeparentes ( "{" ) . Trykk på " Enter" og og skriv " blueSquare.rotation + = 45; " trykk " Enter" og deretter skriver en lukket klammeparentes ( "} ") . Dette forteller symbolet å rotere med klokken 45 grader når musen klikkes
7
Trykk " Enter" to ganger og type. " BlueSquare.buttonMode = true ; " . Dette gjør musepekeren endring fra en pil til en hånd når musen beveger seg over symbolet . Det er en intuitiv ledetråd til brukeren om at symbolet er klikk-stand og noe vil skje når det klikkes .
8
Lagre filen og teste filmen .