Dataanimasjon finner en plass i en stor del av moderne medier , fra filmer og tegneserier til videospill og brukergrensesnitt . Teknikkene har vesentlig endret mediebransjen og måten kunstnere skaper sine produkter . Animerte filmer
Starter i 1995 med Pixars utgivelsen av "Toy Story ", filmer skapt helt med dataanimasjon har blitt en vanlig teatralsk opplevelse. TV tegnefilm serier som "reboot " og " Jimmy Neutron : Boy Genius " brukt dataanimasjon eksklusivt. Disse produksjonene krever animatører med nye, datamaskin- relaterte ferdigheter til å komplettere tradisjonelle kunstneriske ferdigheter i animasjon skaperverket. Mange tegneserier opprettet for å ligne på tradisjonell håndtegnet animasjon nå bruke dataanimasjon for å lette produksjonen.
Live action film
En mer utfordrende og variert bruk av dataanimasjon innebærer live action skuespillere . Mange filmer blande live- opptak av skuespillere og andre faste elementer med datamaskinen animerte bakgrunner eller tegn . Filmer som "Star Wars Episode 1 : The Phantom Menace " karakterisere denne teknikken , med mange steder og noen hele figurer skapt helt med dataanimasjon , og blander sømløst med skuespillerne
Actors .
Dataanimasjon har også endret seg rollen som noen skuespillere . Datagenererte figurer ofte krever oppslagsverk fra aktører for realistisk animasjon. Motion capture er prosessen med å samle en skuespillers bevegelser for oversettelse til en digital form . Den Gollum karakter i Peter Jacksons "Lord of the Rings "-trilogien brukt omfattende animasjon oppslagsverk av skuespiller Andy Serkis , selv om den endelige karakteren var helt dataanimert .
Games
Dataanimasjon skaper karakterer, gjenstander og bakgrunner i 3 -D videospill på samme måte som filmer. Datamaskin animatører jobber på hver ramme av bevegelse du se i en spillets endelige produktet. Noen av de samme teknikkene som motion capture , blir brukt i spill og PC animatører jobber tett med programmerere og designere til å sikre at hvert stykke teknologi fungerer sammen.
Future Betydning
Dataanimasjon vokser mer sofistikert og detaljert som teknologien utvikler seg . "Avatar ", utgitt i 2009 , markerte en av de første filmene til å bruke en helt 3 -D motion capture prosessen , og filmen introduserte andre nye animasjon teknologier , som for eksempel komplett ansikts motion capture , og ny belysning teknikker . Future dataanimasjon kan bringe effekten enda nærmere perceivable virkelighet .