After Effects er kjent som et 2D-animasjon program , men animatører kan i stor grad utvide inn i den tredje dimensjonen ved hjelp av ulike effekter og kamera verktøy. En av de mest dyptgående 3D-effekter tilgjengelig i After Effects er partikkel system eller " partikkel lekeplass . " Et første blikk på effekten kan virke komplisert, men etter å ha spilt rundt med partiklene kan du lage alle slags effekter som fyrverkeri , skyer og regn . Set -Up
Opprett en ny komposisjon ved å høyreklikke på "Project Window" og velg " New Composition . " For opplæringen formål , velger standard " NTSC DV " innstillinger og gjøre den " Varighet " 20 sekunder lang. Høyreklikk i " Timeline Window ", velg " New" og velg " Solid ... " Velg en farge solid og velg " OK . " Klikk på " Effects "-fanen og skriv inn " Particle . " Klikk og dra " CC Particle World " effekt på solid i" Timeline "-vinduet .
Partikler
Klikk på" Effect Control " vinduet i øvre venstre hjørne av skjermen . Standardinnstillingene for "CC Particle World" vil bli vist . Klikk og dra navigatøren gjennom tidslinjen vinduet for å se hva standard partikkel ser ut. Det ser ut som en fontene av gnister som sender ut og faller fra et sentralt punkt.
Particle Type og animasjon
Velg type partikkel du ønsker å bruke ved utvide " Particle Type" -menyen . Velge mellom ulike alternativer som "Star ", " Cube ", " Bubble ", " Sphere " og " Square . " Se en live forhåndsvisning av partikkel ved å se i " Comp Window. " Utvid fysikk menyen for å velge type animasjon du vil bruke på partikkelen . Velg mellom valg som " Explosive ", " Direction Axis " og " Brann ". Flytt navigator frem og tilbake for å se hvordan animasjonen fungerer .
Particle Justeringer
bruker de ulike verktøyene i "Effect Control" vinduet for å manipulere og veilede partikler. For eksempel endre " Gravity " til null for å holde partiklene hengende i luften . Spre partikler ut ved å klikke på " Producer" sub - menyen og endre X , Y og Z radius kontroller. "X " endrer den horisontale spredning av partiklene , endrer den vertikale Y og Z endres 3D plass ved å bevege dem bak og foran . Øke " Birth Rate" av partiklene til å legge mer eller redusere fødselsraten å holde mindre.
Farger
Endre fargene av partikler gjennom " Particle" sub - menyen i " Effect Control" vinduet. Velg " Birth Color " ved å velge fra fargepaletten og gjøre det samme for drapet farge. Hvis du ikke vil at partiklene forsvinne øke levetiden til fødselsraten til mer enn selve klippet. I dette tilfellet holder partiklene i live i 23 sekunder .