En animatør tar en serie med bilder og skaper en optisk illusjon av bevegelse . 2D-animasjon utnytter bitmap teknologi og vektorgrafikk til å formatere stiler som innsetting , morphing og løk skinning . 3D-animasjon skaper bevegelse ved hjelp av polygoner . 3D-animatører bruker ofte modeller , kjent som armaturer , for å fange bevegelse. Med datateknologien har animasjon utviklet seg på mange måter . Noen standard teknikker bruker old- school prosesser og utvikle dem til den digitale nivå . Celleskyggelagte Animasjon
celleskyggelagte animasjon er en datamaskin grafikk som ser ut til å være tegnet for hånd . På mange måter er celleskyggelagt animasjon som minner om den gamle stil storyboard produksjoner som brukes for tegneserier. I cel shading , begynner du med en typisk 3D-modell tegnet på skjermen . Rendering motoren enn Modellen tar og skaper en svart strek fra konturene . Tegne -punktene flere ganger og litt endre oversettelsen gjør linjene tykk. Prosessen produserer en silhuett av modellen. Den resulterende produktet er en tegneserie - stil objekt med en svart ramme . TV-serien " The Family Guy" er ett eksempel på celleskyggelagt animasjon.
Flash-animasjon
Når man diskuterer dataanimasjon , er gjenstand for Flash bundet til å være del av samtalen . Flash-animasjon begynte som et personlig prosjekt av programmerer Jonathon Gay. Etter mange stadier av byggingen , ble prosessen mer utbredt med innføringen av den programvaren Macromedia Flash . Flash-animasjon tar storyboard stil og gjør det digitalt . Innenfor Flash, kan du tegne , redigere og programmere en film , bilde for bilde. Bruk av 2D vektorgrafikk med Flash brakt en ny ledelse til datastyrt animasjon prosjekter. Et eksempel på Flash-animasjon er tweened metoden, der bruk av start og slutt keyframes skaper en illusjon av bevegelse. Modern -day Flash programvare kommer fra mange kilder . En av de mest anerkjente selskaper for Flash -programmet er Adobe. I tillegg kan du lage Flash med Toon Boom , Express Animator og Anime Studio.
Motion Capture Animasjon
Motion capture animasjon begynte på slutten av 1970-tallet. Ifølge ACM SIGGRAPH organisasjon , er bruken av denne anordning bare nå blitt utbredt . Motion capture poster bevegelse ved hjelp av forsinket gjennomgang . Prosessen i dataanimasjon for 3D- prosjekter innebærer kartlegging sann bevegelse på en datamaskin karakter. Disney Studios brukt motion capture for å gjøre den opprinnelige "Snow White" -filmen . ACM SIGGRAPH rapporterer at Disney animatører brukt levende skuespillere til å spille ut scener og deretter spores animasjon over filmen opptakene å gjøre cels for filmen. Motion capture , ofte kalt rotoscoping , er en metode for å skape handling for en cartoonlike bilde ved hjelp av en levende modell som ankeret .