The dataanimasjon samfunnet er en av de mer aktive grupper på internett , og mange liker å bruke animasjon programvare for å lage sine egne animasjoner . Selv nybegynnere er i stand til å bruke flere forskjellige programmer . Noe programvare er brukt for animasjonen i seg selv , mens andre brukes til å lage innhold for animasjon . Lag animasjoner
Et godt program for å lage animasjon med er Daz Studio , som tilbys av Daz3D . Den kommer i en fullversjon du kan kjøpe eller en litt mindre funksjonell freeware versjonen. Daz Studio kan brukes til å skape virkelig profesjonell dataanimasjon. Du kan kjøpe, laste ned gratis eller lage din 3D-figurer .
For å bruke programmet, trenger du bare å starte den og bla gjennom mappene til venstre for å laste tallene og annet innhold du ønsker i scenen . Klikk på " Pose "-kategorien . Bruk posere for å posere tallene som du vil ha dem på tidslinjen . Til slutt gjengi ut animasjon, lagrer den i størrelsen og formatet du ønsker.
Lage modeller
Å gå utover de modellene som andre har laget for bruk i programmer som Daz Studio , vil du trenge en modellering program for å lage din egen. Google SketchUp er et godt program å bruke for å skape denne typen innhold er . En freeware versjon er tilgjengelig . SketchUp har intuitive, lett -å-bruke verktøy som lar deg bygge nesten alle ikke-organisk form. Du kan deretter bruke "Paint Bucket " verktøyet for å legge til tekstur eller farge du ønsker fra kategoriene som tilbys . Du kan også laste teksturer du har laget i et annet program .
Lag Tekstur
p Hvis du ønsker å lage tekstur for de modellene du har laget i SketchUp , kan du bruke Gimp , et freeware program . Teksturer brukes på modeller i SketchUp er parametrisk . Teksturene du oppretter for det må være tildekning , noe som betyr at når de er plassert ved siden av hverandre i alle retninger de viser ingen søm. For å gjøre dette i Gimp , ville du bruke maling for å lage din første tekstur. Du vil da doble størrelsen på lerretet , kopiere og lime inn lag til du har fire eksemplarer . Det er da bare et spørsmål om å flytte , snu og vende bildene slik at høyre og venstre side er speil av hverandre . Toppen og bunnen er også speil av hverandre . Lagre tekstur som en JPEG .