Det er en rekke forskjeller i 2D og 3D animasjon. 2D animasjon er en kunstform som fikk en utbredt popularitet i det 19. århundre , med etableringen av zoetrope og flip bøker , og ble senere videreutviklet av pionerer som Walt Disney. I forkant av datateknologi tillatt for fremveksten av 3D-animasjon , som nå ofte brukt for å skape spesielle effekter i spillefilmer . Selv om begge er former for animasjon, kan egenskapene til hver og prosesser for å lage dem avviker betydelig . Lage animasjon
3D-animasjon kan bare opprettes på en datamaskin , ved hjelp av slike programmer som 3D Studio Max eller Lightwave 3D. Selv om 2D-animasjon kan også opprettes på en datamaskin , ved hjelp av slike programmer som Adobe Flash, kan en 2D-animasjon også bli laget med en pute av papir , med individuelle hånd tegninger gjengitt på hver side for å simulere bevegelsen .
Movement
objekter i 2D-animasjon kan bare bevege seg langs en horisontal ( x - aksen ) for å simulere fremover og bakover , og en vertikal ( y- aksen ) for opp og ned bevegelse . I 3D- animasjon, kan objektene også flytte nærmere eller lenger bort fra personen som viser animasjon (langs z - aksen ) . Hvis du vil at et objekt skal vises nærmere i en 3D- animasjon, vil du flytte den nærmere langs z - aksen . I et 2D-animasjon , må objektet trekkes større for å skape en slik effekt .
Objects
objekter i 2D-animasjon er flat, som et maleri eller fotografi. Hvis du viser forsiden av et hus i en 2D-animasjon , er at den eneste delen av huset som eksisterer i animasjonen . I 3D- animasjon, gjenstander er som skulpturer . De har en foran, bak , over-og undersiden . Derfor kan du se en 3D- hus fra alle vinkler .
Kamera
3D- animasjon programmer bruker et virtuelt kamera som en del av animasjonen prosessen. Dette kameraet har mange av funksjonene i en faktisk kamera , inkludert brennvidde. Kameraet kan også flytte på en lignende måte som en faktisk film kamera , som inkluderer zoomer , panner og dolly shots . Slik avansert teknologi er ikke nødvendig å lage 2D-animasjon .
Lighting
3D- animasjon programmer bruker virtuelle lys som kan simulere spotlights , lyspærer eller til og søn De kan også bruke farget lys eller flere lyskilder for å lage en rekke spesielle effekter. Objekter som passerer foran disse lysene kaste realistiske skygger på andre objekter i scenen . I 2D-animasjon , må skygger bli trukket for hånd .
Realism
3D-animasjon , gjennom bruk av 3D-modeller og realistiske teksturer , kan lage bilder som er nesten umulig å skille fra det virkelige liv . Selv høyeste kvalitet 2D-animasjon har fortsatt en tegneserie -aktig , håndtegnet utseende .
Motion Capture og rotoscoping
For å gjøre animasjon prosessen enklere, 3D-animasjon kan bruke en prosess som kalles motion capture . Dette innebærer en skuespiller iført en spesiell drakt med dusinvis av poeng på det . Som skuespiller beveger seg , bruker kameraet disse punktene som en referanse for animering av en 3D-tegnet . Flere punkter kan også brukes på skuespillerens ansikt til fange ansiktsuttrykk og munn bevegelser for dialog . 2D-animasjon kan ikke bruke motion capture , men kan bruke en lignende prosess som kalles rotoscoping . Dette innebærer sporing over liveopptak av skuespillere , frame -by -frame , for å bidra til å skape animasjon .
Spesialeffekter
I 2D-animasjon , spesialeffekter som brann , må røyk, bevegelige vann og eksplosjoner være omhyggelig utarbeidet for hver ramme . I 3D- animasjon, kan disse effektene bli generert av plug- ins eller spesielle filtre , som genererer animert effekt automatisk etter indikerer noen parametere .