Maya er et flott 3D animasjon verktøy som lar deg designe 3D-modeller av prosjektet. En av Maya er bruker er å designe klær med Maya Cloth . Før du leser disse retningene , sørg for at du vet det grunnleggende om Maya , slik at du kan navigere rundt i programmet enkelt. Du trenger
Autodesk Maya programvare : versjon 5 til 8,5
Vis flere instruksjoner
Bygg din skjorte
en
Lag omrisset av skjorten din . Gå til din ortografisk visning i Maya Duk, og oppretter omrisset av skjorten din ved å lage kurver. Kontroller at kurvene går i én retning , og at de er stengt -buer (som betyr at når en kurve slutter, begynner den andre) . Pass på å legge to kurver for hver av armhulen hull også, selv om skjorta har ermer , og to piler på hver side hvor din brystkasse begynner. Det bør være 26 kurver i det hele tatt.
2
Velg alle dine kurver med " Select "-verktøyet. Nå duplisere skjorta disposisjon med " Duplicate "-verktøyet og dra i ny skjorte disposisjon frem om to enheter ( når du ser en "Z " på skjermen) . Dette ny skjorte omrisset er foran på skjorten din , så legge til én kurve for kragen .
3
Navn begge dine skjorte outline lag. Velg baksiden skjorte disposisjon lag og kall det " back_layer " , og velg den fremre skjorte disposisjon lag og kall det " front_layer " .
Opprette paneler
4
duplisere kurven mellom armhulen og ermet . Velg de fire kurver som utgjør ermet og gå til Cloth menyen og klikk "Opprett Panel" . Navngi panel " panel_FR_sleeve " . Lag paneler for de over ermet, begge armhuler og torso . Pass på å gjøre dette på forsiden lag og ryggen lag .
5
Velg et panel og klikk på "Create Garment " . Gjør dette for alle dine paneler .
6
Lag sømmer . Velg kurvene som er nær hverandre og klikk "Opprett Seam " . Navngi hver søm delen. Pass på at du lukker opp piler ved å velge kurvene rundt dart og klikke på " Create Seam " .
7
Sy sømmene sammen. Velg alle kurvene i fremre og bakre lag og klikk "Opprett Seam " for å sy dem sammen . Navngi hele strukturen "Shirt " .
8
Gjør bretter . Pass på at " skrukker Angle " er mellom -180 og 180 grader , med ermene være 45 grader. Kontroller at " skrukker Stivhet " i dart er 0.5 og sette " cpSticher sin Base Resolution" til 400 .
Skjorte Kollisjon
9
Lag en poly -body for din "Shirt " objekt . Lag en " Collision Object " og navngi denne nye objekt " Cloth_collide " .
10
Set kollisjon detaljer. Hold " Cloth_collide " valgt og gå til Cloth på verktøylinjen. Velg " Lag Kollisjon Object " . Still " Collision Offset" til 0,15 og " Collision Depth" til 0,4 .
11
Lag sprett. Velg "Shirt " objekt igjen, og gå å tillegge kalt " cpSolver1 " . Klikk deg inn " cpSolver " og endre " Solver Scale" til 10 og " Reflex Frame Lengde " til en . Dette vil gi deg shirt mer sprett .
12
Klikk "Start Simulering " for å få skjorta å drapere over " Cloth_collide " . Klikk "Stop Simulering " når skjorten er der du ønsker det . Hvis du trenger å gjøre dette flere ganger for å finne det du ønsker , gå til " Simulation " på verktøylinjen og klikk "Slett Cache " for å starte friskt . Når du er fornøyd med resultatene , gå til " Lagre som Initial Cloth State " . Animere " Cloth_collide " for å flytte objektet der du vil ha den .