Autodesk Maya kan virke overveldende i starten på grunn av stort utvalg av verktøy og utfordringen med å lære å navigere i et virtuelt tredimensjonalt arbeidsområde . Artister hevder at det er en enormt bratt læringskurve i Maya , men med tålmodighet og praksis, kan en hvilken som helst artist mestre det. Det beste stedet å begynne er med enkle polygon former, gjøre deg kjent med arbeidsområdet. Menyer
Basic etableringen av polygon former begynner med status linjen. Når du velger " Status Line" -boksen , vil en drop- down menyen vises med en rekke alternativer . Velg " Modeling . " ( . Legg merke til at menyvalgene endres etter hvert som du velge ulike status opsjoner) Med " Modeling " alternativet aktiv, vil du legge merke til "Create " i menylinjen , og dette er et godt tidspunkt å velge Create- Polygon Primitives -Sphere . Dra i et vindu med venstre museknapp eller bare klikk raskt å plassere en kule i scenen din .
Camera
Maya , fungere deg som et kamera beveger seg rundt et objekt i virtuell 3-D plass . Å flytte visningen rundt opprettet objekt, må du bruke en kombinasjon av tastatur og mus funksjoner . Ved å trykke på "Alt" -tasten og venstre museknapp , vil du være i stand til å riste kameraet ( i perspektiv only) som holder skulptur og snu den rundt i hånden. "Alt" og midtre museknapp aktiverer sporet og pan funksjoner. Som en tradisjonell film kamera, vil dette flytte kameraet fra side til side og opp og ned henholdsvis . Rulleknappen på musen vil zoome inn og ut av visningen, selv om det synes å være litt jerky i sammenligning med "Alt" og høyre museknapp zoom teknikk .
Toolbar
p Med et polygon sfære plassert, kan du nå begynne å lære hvordan objekter forholder seg til deres virtuelle rom. Som standard vil du se fire vinduer åpne ved oppstart : topp , persp ( perspektiv) , front og side. Trykk på " w "-tasten , og du vil se farten knappen innrykk i verktøylinjen helt til venstre på skjermen. Flyttingen manipulator vil vises i midten av objektet. Hvis du trykker på den røde pilen med venstre museknapp , vil kulen bare bevege seg i retning av X , vil grønn bevege seg i Y og blått i Z. Observer hvordan disse individuelle justeringer endre plasseringen av sfæren din i alle fire visningsvinduer . Når du trykker på midten av manipulator , kan du nå dra i alle retninger på en gang , og du kan se at dette ikke er en veldig presis teknikk for å manipulere objektet fordi Maya prøver å forstå abstrakte av alle retningsbestemte innganger samtidig. Det er en bedre idé å flytte en retning om gangen. Roter ( " e "-tasten ) og Scale verktøy ( "r "-tasten ) fungerer på samme måte . Det er en god idé å leke med objekt opprettelse og retning manipulasjoner for å få en forståelse av arbeidsområdet.
Vis Panes
Place musepekeren inne i en oversiktsruten og trykke på mellomromstasten , dette maksimerer bildet flyet. En annen springen kommer du til standard fire - ruten view . Hvis du noen gang mister fire ruter , kan du alltid navigere Layout Snarveier like nedenfor verktøylinjen til venstre . Knappene er tydelig merket som sin funksjon , og som alle knappene i Maya , hvis du holder markøren over den knappen du vil bruke , vil beskrivelsen av dens funksjon vises.