Autodesks 3ds Max er et program som brukes av profesjonelle kunstnere og designere for å lage virtuelle tredimensjonale objekter , samt animasjoner med disse objektene . En av 3ds Max styrker er dens sett med verktøy for å lage , eller " modellering , " 3D-objekter . Disse verktøyene kan brukes til å raskt lage enkle bygg - blokk gjenstander som bokser . Når du mestrer dette objektet , vil du ha de ferdigheter som trengs for å begynne å lage mer komplekse . Create a Box
Lag ett av programmets enkleste 3D-former , i boksen . Begynn med å åpne opp 3ds Max og trykke "Alt- W " etter å holde musen over " Perspective " viewport . Klikk på " Create " menyen, etterfulgt av "Standard primitive " og " Box " elementer . Venstre - klikk museknappen , og så dra over ethvert område av rutenettet til å definere boksen sin base. Slipp knappen og dra oppover for å definere boksens høyde .
Move Bokser
Lag en serie med bokser med mål om å gjøre et mer komplekst objekt (for eksempel hus eller robot) med dem.
Du har sannsynligvis ikke kan bygge din ønskede objektet uten å ha muligheten til å flytte boksene vertikalt. Akkurat nå , de er alle på samme nivå . For å avslutte én boks skapelse modus og begynne å stable boksene , høyreklikker du på en boks , og trekk på en av pilene (kalt " akser " ) merket " x ", " y " eller " z. " boksen vil nå bevege seg langs aksen du valgte . Hvis du ønsker å stable boksene , heve dem ved å dra sine " z " akser.
Roterende og Dimensjonering
Nøyaktig modellering innebærer dimensjonering og roterende gjenstander , også. Begynn med venstre - klikke på en av dine bokser og trykke på " E "-tasten , som slår på rotasjonsmodus. Dra ett av fargede sirkler for å rotere objektet om dens "x ", " y " og "z "-aksen . Trykk "R " for å endre størrelsen på objektet langs en bestemt retning .
Ikke bekymre deg om å huske disse tastaturkommandoer å manipulere boksene. De samme kommandoene er tilgjengelig under "Edit "-menyen . Men husk at effektiv modellering krever litt hastighet, noe som bare hurtigtaster kan gi.
Shaping Individuelle Bokser
Praktisk modellering innebærer ikke arrangere klumpete bokser så mye som utformingen av boksene selv. Du kan endre en boks form ved å flytte , skalere eller rotere toppunktene , linje segmenter eller ansikter .
Inn i boksen redigeringsmodus ved å høyreklikke en hvilken som helst boks og velge " Konverter til redigerbare poly . " Deretter klikker knappen med de tre røde stjerner som vises midtveis nede på høyre side av skjermen. Legg merke til de blå punktene som har dukket opp på boksen du valgte. Dette er boksens hjørner , som du kan flytte individuelt for å forme boksen. Klikk et toppunkt , og deretter dra på sin " x ", " y " eller " z " akser for å flytte den. Deretter flytte , skalere eller rotere kanter og hele ansikter på boksen ved å velge den røde kanten og ansikt knappene ved siden av tre - dot vertex -knappen .
Uansett ressurs du bruker til å lære å modellere med 3ds Max, sørg å supplere det med bare mekke og utforske på egen hånd .