Maya Artisan , eller Sculpt polygoner Tool, er svaret på en kunstners drøm , slik at 3D- skjemaet du har bygget for å bli manipulert på en måte som simulerer kontrollene du kan finne med leire . Store deler kan formes med en rekke innstillinger som til slutt gir kunstneren mer kontroll over sine resultater. Før dykking i Maya Artisan , er det en god idé å få en grunnleggende forståelse av vokabular av Maya -programmet . Polygoner
Når du arbeider med polygoner i undermenyen , kan Artisan verktøyet finnes i Mesh Sculpt Geometry verktøyet boksen helt til høyre. Artisan vil åpnes med data Editor og øyeblikkelig tilgang til alle verktøyene "innstillinger vil være på din kommando. Polygoner er enkle å lære med fordi overflaten er definert ved en direkte sammenheng mellom to punkter . Ideelt sett vil du ønsker å bygge modellene i quads : en firkant dannet av et samspill av fire poeng. Polygoner kan manipuleres direkte , og gjort mer kompleks veldig lett gjennom anvendelse av Mesh Smooth verktøy , og gir mer detalj for å legge til rette for mer raffinert skulptur.
NURBS
Artisan kan finnes i Overflater undermenyen i Edit NURBS Sculpt Geometry Tool ( alltid velge boksen helt til høyre) . Fungere uten Uniform Rational B- Splines ( NURBS ) annerledes enn Polygon , som de er en matematisk ligning mellom tre poeng, så de sculpting teknikker krever en annen tilnærming. De fleste NURBS overflater vil bli delt opp i flere lapper med informasjon som er sydd sammen til en form. Det er lettere å bruke Maya Artisan når overflaten patcher er vedlagt.
Brush
i Attributt Editor , inneholder den første menyen dataene knyttet direkte til børsten. Radien "U " og " L" kan justeres for å manipulere børsten størrelse. En rød ring vises når du fører musen rett over din valgte modellen representerer børsten . Den Opacity funksjonen vil kontrollere mengden av innflytelse penselen vil ha på objektet i ett slag . Noen funksjoner krever opacity til å være ganske høy (for eksempel med Smooth ) , men du kan bare bestemme den rette blandingen gjennom eksperimentering og utbredt bruk av "Z "-tasten ( angre ) .
Sculpt parametere
tunge løft av Maya Artisan begynner å vise seg som du gjør deg kjent med Sculpt parametre menyen . Innenfor disse kontrollene , kan du angi spesifikke operasjoner som Smooth , og skyve eller dra . Referanse- vektor vil informere Maya hvordan å forholde børstene fungere til selve modellen , slik som å dra børsten bredden i " X retning " (angitt av utsikten aksen representasjon i nederst til venstre for den aktive skjermen) . Max forskyvning brukes i samarbeid med Opacity kontrollene vil ytterligere forbedre din evne til å styre penselen.