Betinget uttalelser er nødvendig i nesten alle Adobe Flash CS3 program . Og det er fordi betinget utsagn er instruksjonene et program bruker for å ta beslutninger. For å sikre problemfri utvikling av en Flash -programmet , er det nødvendig å forstå den underliggende logikken i vedtaket variabler og de handlinger som resultat. Og det er fordi dårlig utformet betinget kode gjør det vanskelig å finne kode programmeringsfeil , øker linjer med kode som trengs , og gjør programmet vanskelig å lese og forstå. Forhold, beslutninger og handlinger
En måte å effektivt bruke betinget utsagn er først å liste hvilke handlinger som skal tas som et resultat av spesifikke forhold. For eksempel, hvis en er valgt, går du til en webside. Hvis du klikker på musen , viser en tekstmelding . Det er imidlertid handlinger som må tas som et resultat av én eller flere betingelser være oppfylt . For eksempel, hvis radio -knappen A, radio knapp B og radio knapp C blir valgt, høres sirenen alarm .
Flow diagrammer brukes ofte for å fremskynde , dokumentere og forenkle koden utviklingen når et program har mange betinget utsagn . Flytskjemaet beskriver grafisk strømmen av handlinger for forskjellige forhold . Effektivt det er sekvensert grafisk fremstilling av program flyt for listen over vilkår /handlinger i programmet.
Betinget Selection Retningslinjer
Uavhengig av koden utviklingsstrategi du bruker til å koden din program , må du velge hva slags ActionScript betingelsessetninger å bruke. ActionScript betinget utsagn inkluderer hvis /da uttalelse, hvis /da /annet uttalelse og saken /bryter uttalelse .
En generell retningslinje er å bruke er å bruke hvis /da eller hvis /da /annet resultatregnskapet når det ikke er mer enn noen få input forhold for hver avgjørelse . Hvis det er mange inputvalg er saken /bryter uttalelse ansett mye enklere å implementere . Og det er fordi det tar færre linjer med kode og er lettere å lese.
En annen regel er å unngå dypt nestet hvis /da /annet uttalelser. Og spesielt unngå nestet hvis /da uttalelser som inkluderer mange boolske operatører ( AND, OR) . Dette er fordi det ofte er vanskelig å følge nøstet if /deretter logikk . For eksempel følgende generiske nestet hvis /så uttalelsen er vanskelig å følge : en p Hvis solen skinner så gå til butikken annet hvis temperaturen er under 50 grader skru ovnen opp og bo hjemme annet hvis temperaturen er over 80 så gå til stranden.
Clarity, Logic og struktur
for å sikre at programmet er lettere å kode , feilsøke og lese , vurdere å skrive en sekvensiell oppsummering av hvordan din betinget logikk fungerer . Hvis logikken kan enkelt følges når skrevet , er det ofte enklere å konstruere et flytskjema og skrive ActionScript -kode som er enklere å kode, tar mindre tid å kode og gjør det lettere å finne og fikse kodefeil .