Uten Actionscript , ville Flash-animasjoner ikke tillate nivået av interaktivitet som dette programmet legger til flash filmer, bannere og animasjoner . For eksempel en film ville loop uendelige uten noen Actionscript å stoppe det. Denne funksjonen lar deg også kontrollere en film på bestemte måter , liker laste en film fra en ekstern plassering . Filmklipp Properties
Alle filmene har en initiell tilstand som kan etableres ved å sette variabler . For eksempel , for å skjule en film fra den første staten , er " _visible " ActionScript eiendom som brukes og kan settes til enten en "true" eller "false " tilstand. Egenskaper og variabler er initialisert i det første bildet i filmen eller de kan være knyttet til et objekt handling . Målet banen forteller Actionscript filmklipp plassering . Den " _root " eiendom refererer til hovedtidslinjen og er den absolutte banen som gir den fullstendige banen til filmklipp.
Skrive uttrykk og uttalelser Actionscript
uttrykk i ActionScript er vurdert å produsere enkeltverdier . Uttrykket " myAge + 17 " er utført ved å ha Actionscript legge verdien av den " myAge " variable til 17 for å produsere en enkelt verdi .
Uttalelsene i Actionscript skape logikk flyt i flash filmer . De tre viktigste handling uttalelser som brukes er: " hvis ", " annet " og " else if " uttalelser. "Hvis" statement kontrollerer en betingelse for å være enten sant eller usant , kjører " annet " statement et sett av handlinger hvis "hvis" betingelse er oppfylt og " annet hvis " statement sjekker for en annen betingelse for å utføre et annet sett med handlinger. Et eksempel betinget utsagn ville se ut : en
On (release ) { if ( < " betingelse er sann ) { } else ( ) } }
funksjoner i ActionScript
funksjoner er scriptene til gjenbrukbar kode . Når erklært , kan de bli 'kalt ' fra hvor som helst i Actionscript kode . Vanligvis er funksjoner erklært på den første filmen ramme Funksjoner ta format: .
funksjon RunThisScript ( opplæring ) {
p Hvis ( < " betingelse er sann ) { } else ( < utføre dette stedet > ) } }
Legge til og controlling Sound i Actionscript
Importerte lyder i Macromedia Flash kan brukes direkte på knapper og deres stater , via eksterne filer eller andre betyr. Actionscript kode med en kobling identifikator fra biblioteket vil se slik ut : en
Action.onPress = function () { newSound = new Sound (); newSound.attachSound ( "Jazz "); newSound.start (); }
å kontrollere lyden i grensesnittet , bruk ' Sound Class "for å skape interessante og dramatiske effekter.