Modellering en bil i 3D kan være en vanskelig oppgave. Imidlertid tilbyr LightWave noen kraftige modelleringsverktøy for å hjelpe deg å lage din favoritt bil . Hvor komplisert du ønsker å lage bilen er opp til deg . Men for å hjelpe deg å lære det grunnleggende , kan du vurdere å modellere en eksisterende bil før du prøver å lage og modellere dine egne design. Layers
Før modellering bilen , bestemme om du ønsker å animere det senere . Hvis ja, hvilke deler du ønsker å animere ? Kanskje du ønsker å åpne dørene og panseret . Kanskje du bare ønsker å animere hjulene .
LightWave er lag funksjonen er lik Photoshop lag funksjonen. Bruk lag for å dele din modell i separate komponenter samtidig som modellen som en enkelt fil . Når du arbeider på modellen , kan du vise hver komponent separat, eller vise dem i grupper for å se hvordan alle delene passer sammen . Skille komponentene er viktig i tilfelle du velger å animere bilen. Hvis en komponent har sitt eget lag , kan du animere det uten å flytte noen av de andre komponentene. For eksempel, hvis du animere døråpningen , vil resten av bilen ikke flytte med det .
Modeling the Body
Den enkleste metoden for å skape en bilmodell i Lightwave er å finne en god referanse bilde av bilen, og spore den i Lightwave Modeler . Finn et bilde som viser en klar side-visning av bilen. Det bør være stor nok til å fylle det meste av skjermen, slik at du enkelt kan spore det. Dessuten vil en vinklet visning av bil ikke hjelpe , det må være en komplett side visning
Trace omrisset av bilen ved hjelp av "Opprett Points "-funksjonen. . Rette linjer trenger bare et poeng i hver ende , men bruke flere punkter for å definere kurver. Ikke bekymre deg om å skape dekkene under dette trinnet . Når alle punktene er på plass , kan du bruke "Make " funksjonen til å opprette en 2D- skisse av bilen.
Bruk " Extrude " funksjonen til å opprette bilens bredde. Avgrense bilens form ved å justere plasseringen av punkter eller ved å bruke Lightwave er " Transform "-funksjoner til glatte overflater . Vurder å bruke en ovenfra av bilen for å hjelpe deg med å avgrense bilens form.
Andre detaljer
Fortsett sporing på bildet for å modellere dørene og hette . Du kan spore dekkene , eller modellere dem manuelt ved hjelp av " Create Disc "-funksjonen. Husk at hvis du ønsker å animere disse komponentene , modellere dem på separate lag . Vise bilens karosseri lag i bakgrunnen for å sikre at andre komponenter er riktig størrelse og på riktig sted . Avhengig av hvor detaljert du vil at bilen skal være , bruker referansebilder å modellere interiøret slik som dører og dashbord . Igjen , bruke lag til å vise bare de nødvendige komponenter for å fortsette modellering. Skjule komponenter som vil komme i veien
Overflater
p Som du oppretter bilen, gi de ulike overflater - . Som dekk , vinduer , dører eller kroppen - spesifikke navn . Navngi en overflate ved å velge " Polygon " og deretter " Surface ". Angi et unikt navn på overflaten . Du kan også velge andre alternativer som glans , tosidig eller utjevning vinkel.
Å kunne velge bestemte deler gjør det enkelt å bruke teksturer og animere bilen senere . For eksempel , hvis du oppretter en rød bil , velg " kropp" og bruke en rød tekstur . Teksturer av andre komponenter vil ikke bli berørt . Hvis du skal lage en animasjon , velger du "dekk " for å rotere dekkene. Navngi overflater er lettere å gjøre mens du lager din modell . Men hvis du glemmer å nevne en overflate , velg overflaten ved hjelp av musen og tilordne deretter et navn.