? Det er ingen person som er ansvarlig for etablering av 3 -D animasjon. I stedet er det et resultat av en kulminasjon av ulike innovatører og teknologiske fremskritt. Advent av Computer Art
Tidlig datagrafikk var clunky og vanskelig å produsere . Brukere måtte lage sin datamaskin kunst ved å legge inn kompliserte matematiske ligninger og koordinater . Ivan Sutherland etableringen av tegneblokk programvare i 1961 forårsaket datagrafikk å ta av. Hans program tillot brukere å bruke en lett penn til å faktisk tegne bilder for en datamaskin å gjenskape. Denne programvaren ble inspirasjon for mye av datagrafikk programvare som brukes i dag .
World Goes Digital
Når Thomas Knoll skapt og utgitt Adobe Photoshop i 1988 , mente han det å være en enkel bilderedigeringsprogram . Ved begynnelsen av nittitallet , ble mange magasiner , reklamebyråer og filmstudioer bruker Photoshop og sin søster program Illustrator til å lage sine massemarkedet bilder.
Disney Goes Digital
< p> Disney Feature Animation styrte 2 -D animasjon verden siden slutten av 1930-tallet , og var sterkere enn noen gang i løpet av åttitallet . I løpet av det som ble kjent som Disney renessansen, søkte animatører etter nye måter å gjøre sine filmer skiller seg ut . De begynte å animere mer detaljerte elementer, som ballsalen under dansen scenen i " Beauty and the Beast " og teppe i " Aladdin ", ved hjelp av 2-D dataanimasjon programvare.
Hele digitale filmer
med
Ledere på Disney søkte på kostnads-og tids- skjæreteknikkene å slå ut flere av sine svært lukrative filmer per år . Et selskap kalt Graphics Konsernet innførte et datasystem som tillot animatører å automatisere den møysommelige blekk og fargestoffer deler av prosessen . Med utgivelsen av " Pocahantas " i 1995 , ble Disney første animasjon studio for å bruke denne datamaskinen prosess for en hel film .
Pixar
John Lasseter , en ansatt på Graphics Group, opprettet 3 - D korte animasjonsfilmer for å selge sine produkter. Disse kortfilmer fått så mye oppmerksomhet som Disney og Graphics Group ( omdøpt Pixar ) slått seg sammen for å frigjøre "Toy Story " i 1995 . Filmen ble en suksess og viste seg å koste mindre og ta mindre tid enn å produsere 2 - D animerte filmer . Pixars påfølgende film utgivelser, og de av andre Animation Studios , viste at 3 -D ville være fremtiden for animasjon.