Ambient okklusjon legger mye ønsket nyanse av lys som induserer en livaktig bildekvalitet i 3D-grafikk modell. Ambient okklusjon pass er en shading metode som fungerer ved å tilby opp en svekket versjon av lys i enkelte områder av bildet for å få frem at realness i et bilde. For den respektive scene /modell, et pass eller tekstur kart og stråler kastet på scenen veileder brukeren mot beslutningen om å gjøre det nøyaktige antall atmosfære lyse nyanser som kreves for de aktuelle delene av scenen . Prosedyren for ambient okklusjon pass har nylig vunnet popularitet på grunn av den enkle som det kan utføres og de dramatiske effektene den produserer. Du trenger 3D- grafikk programvare
AO shader
Texture map
Vis flere instruksjoner
en
Lagre den opprinnelige filen før du starter med noe skygge endringer .
2
Angi foretrukket farge til hvit for å dekke bakgrunnen.
3
Velg alle objektene i scenen som krever okklusjon . Jo mer antallet objekter som er valgt bedre.
4
La det bli bare " himmelen lyser " eller ambient okklusjon nyanser i scenen , satt fargenyansen mot hvit og render .